Kálmán-hegy és a Bezerédi-hegy

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA3LV

ND-020 - Kálmán-hegy (Nemesbük, 282 m ASL); QRA: JN86NU81, 1 pont
  ND-017 - Bezerédi-hegy (Zalaszentgrót, 331 m ASL); QRA: JN86MV46, 1 pont

Gyönyörű napsütéses napra ébredtünk április 13-a szombatján. El is döntöttünk, hogy elmegyünk valamerre kirándulni. Messze nem akartunk menni és olyan helyet akartam választani, ahol még nem voltam, ezért az ND körzetbeli hegyeket nézegettem, mivel ebből a körzetből még pár hegy hiányzik nekem. Így lett a Bezerédi-hegy és a Kálmán-hegy az aznapi célpontjaink. Zsuzsival egyszerre néztük a sotás és a geoládás térképeket. A két hegy mellé 5 ládát is beterveztünk. Miután végeztünk a tervezgetéssel, beültünk az autóba és elindultunk.

A Keszthelytől alig 10 km-re lévő csendes kis zalai falu látnivalójánál és érdekességénél a Nemesbük-i Határ-hídnál kezdtük a napot geoládázással. Az 1860-ban épült két boltíven nyugvó, többször átépített kőhídnál. A láda könnyen meglett és a híd gyönyörű volt.
Ezután megkerestük az 5AZC Lajos élménybeszámolójában látott „modern” földvárat, ahogy Ő fogalmazta.
Az autót a Nemesbük és Zalaköveskút közötti úton hagytuk, bízva abban, hogy még ott lesz mire visszaérünk. Innét kb. 7-800 métert kellett gyalogolnunk K-i irányba, sokáig könnyen járható földes úton.
Majd az út elkanyarodott egy másik irányba, így toronyiránt megcéloztuk a csúcskövet átvágva a búza táblán. A célpont a kép baloldalán látható kis facsoportosulás.
A csúcskő sajnos darabokban van.
QTH-nak a csúcskőtől kb. 100 méterre lévő magaslest választottam, ahogy tette ezt HA5OT és HA5TI 2009-ben. Én szeretek magasleseket QTH-nak berendezni, mert nagyon kényelmesek és már többször is bevált ez a módszer. A horgászbotot egyszerű a lábhoz rögzíteni, ezáltal stabil lesz, tuti nem fog eldőlni. A rádiót normálisan össze lehet rakni, nem a földön van és nem mellesleg kényelmesen le lehet ülni. Valamint jó kilátásunk is lesz a tájra, ha jó helyen van a magasles.
A Kálmán-hegyi magaslesből gyönyörű kilátás nyílott a Balatonra, Keszthelyre, a Rezi-várra, a Tátikára és a Sztupára. 39 összeköttetés sikerült 7 megán. 14-re nem mentem át, mivel még sok dolgunk volt a nap hátra lévő felében.
Aktiválás után következett a második a geoláda megkeresése, ami a Zalaköveskút-i kilátónál volt elrejtve. A kilátót 2011-ben építették. A torony tetejéből gyönyörű kilátás nyílik a környékre és még a kanizsai TV-torony is jól látszik.
A második hegy következett, az a fránya Bezerédi-hegy, az ND-017. 2 év sotázás után nem történt még velem ilyen. Az eltévedés határán voltunk. Kezdődött azzal, hogy a Kálmán-hegyről Zalaszántó felé indultunk, hogy majd valahol átvágjuk az utat Zalakoppány felé. Ez nem sikerült és Zalaszentgróton kötöttünk ki, ahova nem is akartunk menni. A helyi benzinkutastól kérdeztük meg, hogy hogyan tudunk eljutni Zalakoppányba. Utólag persze kiderült, hogy Kehidakustány felé kellett volna menni. Majd folytatódott azzal, hogy a faluból nem találtam meg a felvezető utat a csúcskőhöz. Tudtam, hogy van turista út, de nem akartam akkora utat megtenni. Kezdett sötétedni is, így a szemre látszódó csúcstól egy picit odébb telepedtünk le.
Ennél a pontnál balra kellett volna tovább menni, követve a zöld jelzést, ami egy nagy bal kitérővel elvisz Bezeréd romos kastélyához, majd jobbra kanyarodva a csúcs alá. De az út állapota nem a Golfhoz való volt. Gyalog sok lett volna, mivel gyorsan sötétedett. Ezért mi itt jobbra indultunk el gyalog, ismét toronyiránt.
Szépen kezdett éledezni a természet.
Az erdőben való bolyongás után egy csúcs előtti kis tisztáson állítottuk fel az antennát.
Nagyon jó kis helyünk volt. Szép kilátással. Szívesen felállítottam volna egy sátrat és töltöttem volna itt az éjszakát.
25 összeköttetést sikerült csinálnom 7 megán, ami nem túl sok. 14 megára most sem volt idő. Aktiválás után egy kis kör összeköttetést csináltunk Apával (3HK), Viktorral (5LV), és Pistával (5TI).
Hazafelé a 3. ládánkat a Kallósd-i kerek templomnál kerestük. Kallósd a zalai dombok közt megbúvó, kevesebb mint 150 lelket számláló apró zsáktelepülés, Zalaszentgróttól vagy 10 km-re, délre. Hajdanán a zalai várhoz tartozó királyi-, majd később hűbéri birtok volt. A falu a török hódoltság idején szinte teljesen elpusztult, s csak a XVIII. század elején települt be újra. Az Árpád-ház idejében sok kör-alaprajzú templom épült, de közülük mára csak kevés maradt fent. A legenda szerint 1735-ben fedezték fel - egy elbitangolt jószágot követve - a templomot, mely az eltelt évszázadokat az erdő védelmében vészelte át. Maga a templom a XIII. század közepén épült román stílusban és Szent Anna tiszteletére szentelték fel. A csupán 5,8 méter átmérőjű templom teljes mértékben őrzi az eredeti formáját.
Már sötétben indultunk hazafelé 2 csúcs aktiválása és 3 geoláda megtalálása után.
Hazaérve jól esett a vacsora és gyorsan csúszott a hideg sör.

Jót kirándultunk a Zalai dombságon és a nap végére kellemesen elfáradtunk. Két olyan hegyen voltunk, ahol eddig még nem voltam. 3 ládát megtaláltunk a környéken, így eredményesnek mondható ez a nap is. 73-3LV-Balázs