Egy autómentes nap két csúccsal

Bodnár Lajos, HA5AZC - 2013-10-22
Ajánlott turistatérkép: 8. Cserhát térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5AZC

EM-022 - Szilvás-kő (Rónafalu, 625 m ASL); QRA: JN98WC88, 4 pont, HAFF-022
  EM-023 - Salgó (Salgótarján, 618 m ASL); QRA: JN98WD14, 4 pont, HAFF-022

A túra során naponta csak egy csúcsot terveztem be, de a szép időjárás és a szállótól mért nem túl nagy távolságok miatt megváltoztattam az eredeti elképzelésemet. Gondoltam, hogy a két négypontos csúcsot - amelyek egyúttal HAFF területen vannak - megcsinálom egy napon.

Rögtön reggeli után fölpakoltam a cuccokat - hátizsák, diplótáska és a pecabot - és párommal nekivágtunk a Medves-fennsíknak. A fensíkon átvezető út rögtön a szálló mellől indult. Két úton is meg lehet közelíteni a Szilváskőt: a s4 vagy a s- túristautakon. Nagy szintkülönbséggel az út első felében nem kellett számolni, mivel a fennsík 520-570 m magasságban található.
A s4 út bevitt bennükent Rónafaluba. Az egyik udvarban láttam néhány ismerős antennát és tornyot. Gondoltam, hogy itt bizony egy rádióamatőr lakik, aki segíthet megforrasztanom a dipól leszakadt vezetékét. Jól sejtettem, a ház és a QTH Csabáé, HA6PX volt. Betérve összefutottam Csabával és Gyurival, HA6ND, akik éppen egy "kis" 6-elemes Yagit szereltek össze 14 MHz-re. (A boom átmérője vagy 10 cm, hossza éppen belefért a telekbe, hi. Egy kis beszélgetés (és forrasztás) után Csaba még eligazított bennünket az út további részével kapcsolatban.
Rónabányán a közút keresztezése után a s3 utat - egyben tanösvényt - választottam a felmenetelre. Az előző naphoz hasonlóan, ennek az útnak is az utolsó szakasza sikeredett igen meredekre. (Köszönve a hajdani vulkáni tevékenységnek, hi.) De felértünk. (Páromnak már nem is kell szólni, automatikusan csinál egy fényképet a csúcskőről, hi.)
A ham-meeting miatt a tervezettől jóval később, 1200 MEZ után kezdtem meg a csúcs aktiválását. Bő egyórás forgalmazás és - két sávon (40 és 30 m) - 57 qso elkönyvelése után bontottam. (Egyúttal megkíméltem a második akkumlátort.) Ahhoz képest, hogy munkanap volt igen "gazdag volt a termés": 7 S2S és 5 HA hívójel került a logba.
A technika ördöge isnét közbeszólt: most az amphenolból szakadt ki a koax, hi. Az úton visszafelé Csabáéknál, ismét egy kis szerelés, majd irány tovább.
Egyébként a hegyről lefelé a s- utat választottam. Nem tünt hosszabbnak, mint az odafelé vezető út. A Medves-fennsík kb. közepéről így látszott a Salgó vára, a következő cél.
Elérve a szállót, folytattuk utunkat immáron közúton, amely egyben a s-, s4 és a p+ túristaút is. Olyan 1.5 km megtétele után betértünk az erdőbe. Innen viszonylag egyszerűnek tűnt út vezetett fel a várhoz (pL egy darabig egyenesen felfelé, majd egy kis bal-jobb kanyar - bár meredeken - és máris fenn is vagyok.
A várból csodás kilátás nyílik minden irányba. Az előző napi kép fordítottja: így látszik Somoskő vára a Salgó várból.
Egy kis bámészkodás után kiválasztottam a helyet a qth-nak. Felfelé jövet párom kicsit lemaradt, de a várban rögtön akadt segítőm az antenna telepítéséhez. (Az ő párja szintén lemaradt, hi.)
Öt órakor kezdtem az aktiválást. Jól ment, azonban viszonylag gyorsan sötétedett. A korábbi napok "egyhangúságának" megfelelően most is pont 62 összeköttetést kalapáltam össze 3 sávon, 20, 30, 40 m-en., köztük 3 S2S és szintén 3 HA hívójel. TNX!
Egy kép a naplementéről.
Mire lebontottam már teljesen sötét lett. Még egyszer körbenéztem és gyönyörködtem a kivilágított települések látképében.

A holdmentes teljes sötétségben - lámpával az egyik kézben, a másikban a GPS-szel és a táskával - megindultunk lefelé. És eltévedtünk. Felfelé jövet nem vettem észre, hogy volt egy becsatlakozó út jobbról ugyancsak pL jelzéssel. És itt lefele menet le ís tértem. Csak az volt a furcsa, hogy fölfelé jövet az erdei tornapályának csak egy elemét érintettük, lefelé pedig már hármat is elhagytunk. Közel két órát bolyongtunk a szálló, illetve a vár 1-1.5 km-es körzetében, mire kitaláltunk a műútra. Ezalatt párom teljesen kifáradt. Már a vacsoráról is lemondtunk, mire visszaértünk a szállóba, de a helyiek rendesek voltak: a szakács és a felszolgáló megvárt bennünket. Hát ilyen élménydússá / emlékezetessé sikeredett a két csúcs aktiválása.