Az új év megkezdése a Mátrában

Bodnár Lajos, HA5AZC - 2014-01-02
Ajánlott turistatérkép: 14. Mátra térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5AZC

EM-005 - Tót-hegyes (Mátrakeresztes, 815 m ASL); QRA: JN97VU99, 8 pont

Ahogy a SOTA évet befejeztem, úgy kezdtem meg az ideit is. Egy plusz 3-pontos csúcs aktiválásával. Útban hazafelé menet letértem Gyöngyösoroszi irányába. A kocsival a Károly-táró buszfordulóig mentem. (Bár egy helyi lakos szerint a csúcsig fel lehet menni kocsival. Hát azt azért megnéztem volna, hi.)

A három nap során három dolog volt állandó: 1. - a 0-1 fok körüli hőmérséklet, 2. - a köd, 3. - a sár. Ez utóbbi hol több, ragadósabb, hol kevesebb. Itt az út első fele volt pocsék.
Gyakorlatilag a buszforduló végében nyílt a s- turistaút. Ezen mentünk fel addig, amíg kiértünk egy tisztásra. Keresztül mentünk egy úton, amely ha nem is volt teljesen aszfaltos, de mindenképpen javított talajút volt. Ez egyébként átvezet Mátraszentimrére.
A ködös időben eléggé kellett mereszteni a szemünket az út során, mivel a jelzések több helyen eléggé megritkultak, elhalványodtak, az út pedig a lehullott avartól alig volt kivehető. Azért találkoztunk útjelző táblával is, amely legalább megnyugtatott bennünket, hogy jó irányba megyünk.
A táv kb. felénél az út átvezetett egy sűrű fenyvesen. Na itt alig volt köd és sár. Erről nem igazán lehetett letérni, eltévedni. Sőt itt a szellő sem fújt, nagyon kellemes volt a hőmérséklet is.
Amint kiértünk a fenyvesből, egyből iyen táj fogadott.
A jelzett turistaúton jónéhány fát kidöntöttek, ott feküdtek kereszben. Úgy kellett kerülgetni azokat. Itt el is vesztettük az utat, s megriasztottunk egy nagyobb mufloncsapatot. Azok felfelé mentek, így mi is arra vettük az irányt. Így szerencsésen vissza is tértünk az eredeti útra. Majd ezen tábla után, elvileg a z3 jelzésen, de inkább csak toronyiránt mentünk fölfelé a csúcsig.
Az indulási helytől a csúcs légvonalban 2,4 km-re adódott. Mi ezt közel 2 óra alatt tettük meg. (Lefelé elég volt 65 perc is, és meg se izzadtunk.) A csúcs teljesen zárt, egy keskeny sávban lehetett csak a "gerincen" végigmenni.
Ez meg is nehezítette a 40m-es dipól kihúzását. A pecabotnak csak 3 elemét lehetett a fáktól kihúzni. Tehát a dipól elléggé "földhöz ragadt" lett. Közepe 4 m-en a két széle 2 m-en, és mindkét szára kb. közép-középen megtörve a jeges gallyakon, hi.
A terjedés jobb volt, vagy inkább csak a chaserek aktivitása volt nagyobb. Az első 20 percben 40 méteren 25 qso, majd 30 m-en 25 perc alatt 31 CW qso került a logba, köztük 4 HA hívójel, plusz a Karácsony-hegyről Laci és Viktor is bekerült S2S-ként a logba mindkét sávon.
A fónia sáv eredménye 40 m-en 5, 2 m-en 2 HA álomás. TNX a qso-t mindenkinek! Próbélkoztam 20 m-en is CW-ben, de mindössze egyetlen állomás hívott vissza. Jónéhány perc CQ-zás után bontottam és megindultam hazafelé.

Sajnos a szálloda bezárt, pedig még bennem lett volna vagy két csúcs aktiválása a Mátrában. Annál is inkább, hogy hétvége jött. Na, de nem baj, majd még visszatérek. - Ha lesz lehetőségem, még az idén, hi.