Naszály

Ajánlott turistatérkép: 16. Pilis térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HG2ECZ, HA1DFO, HA1DBE

KM-006 - Naszály (, 652 m ASL); QRA: JN97NU80, 4 pont

A héten érlelõdött bennünk a gondolat, hogy egy szép helyet ismét fel kellene keresni. Régen vágytunk már a Naszály csúcsra, de eddig ez kimaradt. Így hát péntek délre megszületett az elhatározás, hogy szombaton ide megyünk.

Térkép részlet. Érdemes megemlíteni, hogy a Pilis túrista térképében benne van a lényeg. Arról a tényrõl is szomorúan kell beszámolnom, hogy a 2001-ben kiadott Országos Kéktúra (Cartographia) címû mûben az utolsó 1,5 kilométer mára nem teljesen fedi a valóságot. Ez kissé össze is zavart minket. (sárga a kék háromszögtõl jobbra szerepel még benne)
A mellékelt térképrészlet azonban jó, az Y bal oldali ágán a kék háromszög a csúcsra visz fel. Körülbelül 500 méter maradt le a mellékelt térképrõl, de ezt már jól van a fákon is jelezve.
Vácon a vasútállomáson szálltunk le. Ott annyit érdemes tudni, hogy az állomásépületbõl kilépve a térkép szerint nyugat felé 50 métert gyalogolva van egy széles aluljáró. Az ezen átvezetõ út mentén kell menni. Közben lesz egy temetõ, egy Match élelmiszerbolt és egy Plus. Közvetlen a Plus elõtt vagy a Plus után 100 méterrel jobbra fel, és ott kell elhagyni a várost. A sárga jelzéssel nagyon ritkán lehet közben találkozni.
A 2a fõközlekedési útvonalt a 44. kilométerkövétõl 20 méterrel Szob felé keresztezve a szántóföld szélén vezet gyalogutunk.
Ha szerencsénk van, nem csak vadakat láthatunk, hanem ifjú embertársainkat is, amint a városból kimenekülve élvezik a természet szépségét. A kép szép leányzó édesapjukkal apró környékbeli sétán volt éppen.
Utunk további része - jelzés híján - értelem szerinti irányban folytatódik.
Jé, egy jelzés. Remélem sokáig fogja itt bíztatni az erre tévedõ turistát. Tényleg elég ritkás.
Következõ jó támpont egy feszület. Jelzés elõtte volt egy fán, alig látható helyen.
Az Y elágazásnál már volt egy kis útbaigazítás. Az alsó kiegészítõ tábla szerint tényleg a következõ ház után felfelé vezet az út. Tehát megérkeztünk a hegy lábához.
Ez már a hegy lába. Innen már csak egyetlen kilométer, amire felfelé 60 percet lehet számolni, lefelé pedig fele ennyit. HI
A lényeg, hogy a kék háromszög jelzés itt már jól mutatja az utat.
Egy helyen volt balra terelés, ahol egy legalább 20 méter hosszú lejtõs rész látszott (egy kõfejtõnél). Mi nem hittünk a jelzésnek. Így hát egyenest nekimentünk a hegynek. Jó meredek volt...
... azonban szép kilátás nyílhatott volna innen, ha nem lett volna ekkora köd. Mint kiderült, a jelzés a völgyben vezetett, velünk párhuzamosan.
A képen HA1DFO próbál összeköttetést létesíteni.
Felérve a meredeken egy erdei útra értünk. Itt balra mentünk 20 métert és ráakadtunk a kék háromszögre, amely egyenest felvitt a csúcsra. A képen a geodéziai torony látszik. Itt egyébként bõ 15 cm-es keményre fagyott hó volt.
Összeraktunk a 2 méterre a berendezést, és indulhatott a csúcs aktiválása. Feleségemnek külön köszönet a LOG vezetéséért.
Mellékesen megjegyzem, hogy a hajamon a fehérség az rámfagyott izzadság. Mosolyogtak is rajta a többiek.
HA1DBE Endre elõveszi a csodaszert. Forró tea termoszban. Nagyon örült neki, mert tényleg jól jött. Nem is a hideg zavart minket, inkább a ködszitálás, ami kicsit elviselhetetlenebbé tette a hideget, ráfagyott mindenre. Még jó, hogy szél nem volt.
Egy technikai baleset miatti vészmegoldás. Zárlatosra sikerül a 40 méteres inverted V antenna BNC dugójának szerelése. Lecsíptük, majd a rádió hátulján levõ PL (Amphenol) csatlakozóhoz ideiglenes rögzítési megoldást találtunk.
HA1DFO forgalmaz. A morzebillentyût üzemeltetõ kezét mélyen a zsebébe dugta vételkor, mert az is igen fázott a nyirkos hidegben. A sikerélmény azonban megvolt: DL (német) és HB (svájci) összeköttetést is csinált 5 W-tal 40 méteren.
14:30-kor (helyi idõ szerint) összepakoltunk, indultunk lefelé. A kép ismét a hegy tövében készült, az elsõ hétvégi házhoz érve.
Végül egy kép rólunk. Ez a feszületnél készült hazafelé jövet, ahol egy arra járót kértünk meg fotózásra. Ezután irány tovább, még 1 óra volt Vác vasútállomása.

Mint a záróképbõl is látszik, jól sikerült ez a kirándulás. Sõt azt tervezzük, hogy nyáron, jó idõben egy egész napos, akár estébe is nyúló kitelepülést szervezünk ide, mert megtetszett ez a hegy. Közben a téli túráinkat is folytatjuk, mert ilyenkor is nagyon szép a táj!