Sáncon megy az út Óvárra

Ajánlott turistatérkép: 14. Mátra térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HG4UK†

EM-009 - Óvár (Pásztó, 753 m ASL); QRA: JN97VW70, 6 pont, HAFF-031

Karácsony utáni napokban mindigis vágytam egy kis kimozdulásra. Mivel a Szutyok Idõ Gyárban valamiféle szervezési gond miatt egy napra leállt a termelés, igyekeztem kihasználni a káoszt.

Mátrakeresztesrõl indultam. A Békás-tónak becézett nagyobb vízgyûjtõ mélyedésnél hagytam a kocsit és a piros jelen haladva, néhány száz méteren megkerülve az eléggé esetlegesen oda építettnek tûnõ házat+kertet, elértem a zöld kör elágazást.
Ehhez egy helyen kellett csak kicsit sarazni...
...de azon átkelve, gyakorlatilag száraz volt az ösvény. Olyan 150m után elég egyértelmû a zöld elágazás.
Mint látszik, az idõ gyönyörû volt és az elõzetes, sárdagasztással kapcsolatos félelem teljesen alaptalannak bizonyult. Néhol kis csermelyek osztják ketté az utat és alkalmanként, a letaposott levelek alatt megült a sár, de alapvetõen kifejezetten kirándulásra alkalmas volt a környezet.
Az ösvény folyamatosan emelkedik, kicsit kopottak már a jelzések, de felfelé elég egyértelmû minden.
Aztán egy erõsebb emelkedõ után jobbra fordul az ösvény és az elég meredek hegyoldalon megy tovább ÉK felé. Itt néhol az utat csak a használat miatt kissé más színû levélszõnyeg mutatja, mert egyébként, a balra erõsen emelkedõ és jobbra erõsen lejtõ hegyoldalon nincs egyértelmû ösvény. Ez visszafelé okozott is némi gondot.
Egy idõ után aztán élesen balra le kell térni a zöld kör jelrõl. Ez úgy azonosítható, hogy az ösvény egyszercsak felmegy a régi vár alsó sáncára. Na ott meg kell fordulni és a sáncon ellenkezõ (DNY) irányban célszerû tovább menni.
A sánc egy idõ után hirtelen jobbra fordul, majd megindul a csúcs felé. Én nem így mentem. Olyan 150-200m-re a zöld körjelzésrõl való letérés után, jobbra felsejlik egy tisztás. Azon NY irányban átvágva is elérhetõ a már felfelé nyomuló sánc.
A tisztásról visszanézve, gyönyörûen látszik Ágasvár.
A csúcsfelé haladva nagy a kísértés, hogy az ember egyszerûen meginduljon torony iránt, mert nem tûnik meredeknek. Viszont ez becsapós. Ezt az utat választva, olyan 4-500m után egy völgyben találjuk magunkat, ahonnan szinte elérhetetlen magasságban és meredekségben látszik a csúcs felé futó gerinc és lehet visszamenni a lankásabb részre. Úgyhogy célszerû NY irányban addig menni, amíg fel nem tudunk kapaszkodni a sáncra, majd azon haladni tovább.
Egyszercsak elérünk minden végére. Na ott a csúcskõ.
Pontosan a csúcskõre telepedtem, azaz ráültem 8-) A botot pedig egyszerûen egy alkalmas fa kopasz ágainak támasztottam.

Lefelé kis gondot okozott a meredek hegyoldalban futó ösvény megtalálása. Felülrõl közelítve kissé nehéz volt eltalálni, ugyanis a zöld jelölés igen kopott és fõleg a fák felfelé látható oldalára festették. Talán segíthet, ha megpróbáljuk megkeresni azt a csúcskõnek kinézõ sziklát, ami szinte az elágazásban található.

Felfelé az út jó 1 óra volt, köszönhetõen a folyamatos emelkedõnek és a karácsonyi tespedésnek.

Úgy tûnt, hogy az Óvár+Ágasvár túrát inkább Mátrakeresztes felöl érdemes megpróbálni.