Bükk hegység csúcsai

Ajánlott turistatérkép: 29. Bükk térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HG2ECZ, ha1dbe, hg5crs

EM-003 - Istállós-kő (Bükk, 959 m ASL); QRA: KN08FB16, 10 pont, HAFF-002

Az elmúlt idõszakban igencsak kevés összefüggõ szabadidõm volt, amelyet nem tábláztam még be, azonban augusztus 19-én estétõl 21-ig egy nagyobb lélegzetvételû kirándulást terveztem, ahova rádiót és antennát is kívántam vinni. Amikor megtudták ismerõseim, néhányan nagyon megörültek, és mivel szeretik a hasonló kiruccanásokat, õk is velem tartottak. Így a feleségemen túl HG5CRS Sanyi és HA1DBE Endre is eljött velünk.

A komolyabb elõkészületek augusztus 18-ra (csütörtök) nyúlnak vissza, amikor végre tudtam idõt szakítani, és bementem az egyik nagyobb színesfém kereskedésbe. Ott vettem alu anyagot, mert nem akartam a sok éve gyártott nehéz antennával menni, azonban nyereséges antenna nélkül sem akartam útra kelni. Késõ este, munka után nekiálltam új antennát építeni.
A képen a Rothammel biblia és az erre a célra rögtönzött dipól hajlító célszerszámom látható a dipól hajlítása közben.
És péntek délután el is készült a csoda. Sajnos nem volt mindenben szerencsém, például az extra erõs kétkomponensû ragasztó nem fogta meg a PVC U profilt, de azért kicsit késõbb ugyan (szegecselve a PVC-t), de elkészült az antenna. Már csak ketté kellett vágni a boom-ot és 15x15x2-es alu zártszelvénybõl illesztõtagot szegecselni rá. Ezáltal a boom is 1 méternél rövidebb darabból állt, így szállításkor a hátizsákra lehetett kötni. Az elemeket 2 csipesszel stabilan rá lehet aggatni.
Végeredményként 51,5 dkg lett a tömege + 10 dkg a 2 méternyi RG58-as koax, amit a legnagyobb villanyszerelõ sorkapoccsal rögzítettem a 6 mm-es elemre.
Az antennát sikerült nagyon praktikusan felkötni a hátizsák oldalára. Egyedül a 1041 mm hosszú reflektor akadt el néha, így hazafelé kisebb deformációt szenvedett.
A kép péntek este az Eger-Szilvásvárad közt közlekedõ BzMot vonaton készült, amivel 20:25-kor megérkeztünk Szilvásváradra és egy éjszakai bemelegítõ túrával indítottunk.
Este kis tábortûzet raktunk a Fátyol-vízesés melletti réten, majd vacsoráztunk. A képen balról jobbra HG2ECZ Zsolt, HG5CRS Sanyi és HA1DBE Endre látható.
Aztán mentünk aludni, mert ránkfért a pihenés.
Reggel még egyszer megnéztük a csodálatos Fátyol-vízesést, ...
... megtekintettük a bõ vízhozamú Szalajka forrást, vételeztünk utoljára finom vizet az üres palackjainkba, majd irány a hegy. Az útba esõ Õsember barlangot megtekintettük. Ezután felmásztunk Istállóskõre.
Felérve Istállóskõre (EM-003) a többi kirándulóhoz hasonlóan mi is kifeküdtünk pihenni, mert igencsak elfáradtunk. Majd kipróbáltuk a magunkkal hozott antennát. HG1DTQ-val, aki Zengõn volt, elég gyengén de hallottuk egymást.
Szomorú tapasztalatom az, hogy a helyzet változatlan. Egy magas fákkal körbenõtt hegycsúcs ez, kilátó vagy szikla szirt nélkül. Így QSO-zásra egy kissé nehézkesnek tûnik.
Az eredeti tervemnek megfelelõen átmentünk Tarkõ-re, amely 3 km-re délkeleti irányban van Istállóskõtõl, és 8 méterrel alacsonyabb a csúcsa.
Ennek ellenére hallottam róla, hogy itt nagyon szép a kilátás, továbbá rádiófrekvenciás szimulációim alapján is jobbnak ítéltem ezt a QTH-t.
Este is forgalmaztunk. Legtávolabbi állomás horvát volt. Miután HA1DBE befejezte a QSO-t vele, akkor vettük észre, hogy 1 Watt kimenõvel tápláltuk az antennát. Meg is lepõdtünk rendesen.
Aztán egy segítség kérésre hívtam meg HG0BNT Tibort, aki Internetrõl megmondta a vasárnapi vonat indulásokat, mert a GSM telefon a fennsíkon a sok látható torony miatt wap-ra és beszédre egyaránt használhatatlannak bizonyult. Köszönet a segítségért Tibornak, így kedvünkre változtathattunk a programunkon!
Este környékbeliek látogattak fel ide, mert õk is akarták látni a „fél Alföld tûzijátékát”. Úgy néz ki, nem csak az én fejemben fordult meg az elmúlt 2 hónapban ez az ötlet.
És a tüzijátékok nem is maradtak el. Volt ahol 21 órakor, volt ahol 22 órakor kezdték. Miskolc tüzijátékától egészen Gyöngyös tüzijátékáig minden látható volt.
Aztán egy kellemes esti ismerkedõ parti lett a folytatás, õk is megismerkedtek szegrõl-végrõl a rádiós témákkal, majd irány a sátor és alvás.
Vasárnap átgyalogoltuk a fennsíkot Bánkút felé.
Bálványon (Bánkút mellett) a Petõfi kilátót átépítették, de nem mentünk át oda, mert már jártunk ott és kissé fáradtabbak voltunk vasárnap.
Innen mellesleg észak-nyugat, észak, kelet irányok nyitottak, így csak erre érdemes próbálkozni.
HG5CRS Sanyi éppen egy szép természetfotót alkot. Rádiós nyelven szólva az 500 nm-es hullámsávban SWL-ként dolgozik. HI!
Végül Ómassát elérve majd elhagyva a kisvasút végállomásától elmentünk Miskolcra, ott villamossal a Tiszai pályaudvarra, majd vonattal hazajöttünk.

Ez a kirándulás ritka tartalmasra sikerült, ugyan kicsit kevesebb idõnk maradt rádiózásra, mint eredetileg terveztem, de hangulatilag nagyon jó volt. Tar-kõ pedig bõségesen hozta azt, amiért mindenképp oda akartam elmenni QSO-zni. Továbbá az is öröm volt, hogy sikeresen vizsgázott az új, nagyon könnyû felépítményû 6 elemes Yagi antennám, amit - kisebb konstrukciós tökéletesítés után - valószínüleg minden gyalográdiós kirándulásomra fogok vinni.