A Nagy-Kõ-hegy jó hely

Gruber Zsolt, HG4UK† - 2010-10-07
A túrában résztvevő rádióamatőrök: HG4UK†

KM-027 - Nagy-Kő-hegy (Szokolya, 380 m ASL); QRA: JN97MV40, 1 pont

Csináltam egy térképet, ahol látom, merre jártam már és mi maradt még ki. A Nagy-Kõ-hegy egy ilyen utóbbi volt.
HA5CQZ Zoli járt itt már egyszer, amikoris Szokolya felöl kûzdötte a csúcsra magát, úgyhogy a változatosság kedvéért én Nógrád felöl mentem.

Kacérkodtam még azzal a gondolattal is, hogy Berkenye felõl támadok, de arra tényleg semmi nem jelzett a térkép, meg az út nagyon lefelé indult volna 8-)
Nográdnak meg volt még az az elõnye is, hogy körbejárhattam a Nográdi Várat is.
Berkenye felõl behajtva Nógrádba jobbról érdemes kerülni a várhegyet. A busz végállomásnál jobbra kanyarodva és kicsit tovább haladva az aszfalton, balra kell lekanyarodni egy murvás útra, ami már egyben a kék jelzés is.
Jelen esetben valaki kiborított az útra egy Kamaz kõzúzalékot, így itt le is parkoltam, de igazából kocsival talán járható még olyan 5-600m, aztán le kellene állni, de ott már nincs hova lehúzodni az útról. Tehát úgy volt jó parkolnom, ahogy tettem.
Volt sár bõven, így igyekeztem a füves szélen gyalogolni, csak aztán ott állt egy kos, vagy mi.
Néztük egy ideig egymást, de aztán dönteni kellett, hogy ki megy le cuppogni a sárba.
Végül azt modntam neki, hogy "HÚÚÚ" és értett a szóból.
A bizonyos 5-600 méter után jobbra érdemes letérni a meglepõen jól jelzett túrista útra.
Követve a jelzést a mezõrõl az út bekanyarodik egy erdõs részre, ami a kiírás szerint magán terület, bár egyértelmûen arra megy a kék jelzés...
Innen -az elején nagyobb, aztán kisebb lejtéssel- már lefelé tart az út egész a Morgó patakig.
Még a híd elõtt egy gyakran járt széles (és saras) föld útra értem ki, ahol értelemszerûen balra tartottam a jelzés szerint
A kitaposott úton aztán jobbra fordulva és a maszek kerítés oszlopokat követve átvágtam a mezõn egész a patak hídjáig.
És akkor íme a Morgó patak hídja tökéletes kékjelzéssel dekorálva.
A híd után röviddel a gyalogutat egy vasuti átkelõ szakítja meg
Mint látszik, rendszeresen lõdözik, vagy dobálják a vonatról a jelzést.
A síneken átkelve az erdõben folytatódik a tövábbra is jól jelzett és rendszeresen jármûvekkel felszántott út.
Valami traktorokat használhat az erdészet, mert igen komoly keréknyomokat gyártanak a közlekedõk...
Az út nem durván, de folyamatosan emelkedik, míg el nem ér egy ritkásabb, szinte vizszintes területre.
Innen még olyan 1km a csúcs. Ezt az utat nagyrészt a lankás fennsíkon kell megtenni. Csak a végén van ismét némi meredekebb kaptató, ami viszont közvetlen a gerincre vezet.
A tetõn rövid séta után meglepetésemre egy rendkívül kulturált pihenõhelyhez értem. Ez a gerinc északi vége felé található.
Ezt a Lokomotív Turista Egyesület saját forrásokból 2009-ben építette saját és mások örömére.
A hely tökéletesen alkalmas településre. A kilátás DNY-ÉNY irányban szinte tökéletes.
A rádiózás jól ment, csak aztán megtámadtak a katicabogarak.
Szó szerint ellepték a kilátót.
Elõszeretettel landoltak a fülembe és az orromba, úgyhogy egyik kézzel söpörtem le õket, míg a másikkal morzéztam.

Az út kb. 4,5km, amibõl olyan 1,5km Nógrádból lefelé a Morgó-patakig.
Összességében a csúcsig olyan 1-1,5 óra kellemes tempóban.
A hely jó, kényelmesen lehet települni és a kilátás is szép.