Galya-tetõ és a Kékes

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5CQZ

EM-002 - Galya-tető (Mátra, 964 m ASL); QRA: JN97WV99, 10 pont
  EM-001 - Kékes (Mátra, 1011 m ASL); QRA: KN07AU19, 10 pont, HAFF-031

Családi hétvégénk célpontjául Galya-tetõt választottuk, így adta magát az aktiválás lehetõsége. Pénteken kora délután értünk fel, ekkor már világos volt, hogy mit hagytunk otthon: a fényképezõgépet (a képek a www.matrahegy.hu-ról származnak). Szerencsére a rádiós felszerelés többi része nálam volt, gondoltam egy rövid séta keretében aktiválom is a csúcsot.

A Galya-tetõ észak-kelet dél-nyugat irányban kb. 500 méter kiterjedésû. A nyugati végén található maga a Galya-tetõ (964 m), a keleti részén pedig a Péter-hegyese (960 m). A kettõ között lényegében szintben vezet a turistaút. Magára a csúcsra nem lehet felmenni, mert egy Bravo Mike üdülõ területén található. Az északi sípálya kiindulópontja viszont ránézésre elég jól megközelíti a csúcsot, de a nagy sár miatt végül nem mentem fel oda.

Az említett üdülõ elõtti focipályán álltam neki CQ-zni 2m FM-en, gondolva, hogy ilyen magasról 4 ÖK pillanatok alatt összejön, tolonganak majd az állomások. Hát ez nem így volt. Félóra múltán már kezdtem kételkedni, hogy egyáltalán mûködik-e a radióm. Melegedni melegedett, folytattam hát a hívásokat. Végül HG7WDH Pista válaszolt; megnyugodtam, hogy nem nálam van a probléma. Úgy látszik a péntek délután nem a legalkamasabb idõpont QSO-zásra. Titkon reméltem, hogy HA4FY Jánost is meghallom, de a többi frekvencián sem hallottam senkit. Ennyire nehéz lenne az ország második legmagasabb csúcsát aktiválni?

Nem adtam fel, késõ este, már sötétedés után felmentem a Péter-hegyese kilátóba. Az erdei úton botorkáltam a kilátóig, ott vettem egy nagy levegõt, és felmásztam a koromsötét toronyba. A torony kõbõl készült, jó állapotban van, belül vaslépcsõ vezet fel. Nem túl magas, déli irányba a fáktól nem lehet kilátni. Fent félig fedett, ez nagyon jól jött. A korlátra és a tetõ oszlopaira könnyen rögzíthetõ antenna. Elég erõs északi szél fújt, tiszta volt az idõ, szépen látszottak a Mátra északi lejtõinek kivilágított települései. Elsõ hívásra OM7AMI Péter jött vissza, õt több budapesti és budakalászi állomás követte. Érdekes módon Fótot nem sikerült elérnem, lehet, hogy a Gödöllõi dombok leárnyékolnak abban az irányban.

Ezután kelet felé fordultam, így került HG0NGC Géza és HA8JG Karcsi a logba. Külön probléma volt a log vezetése, mert mindig le kellett tenni a rádiót, valami világosságot kellett gyújtani és az adatokat beírni. Kíváló agytorna...

Már este 10 óra volt és az esõ is eleredt, amikor az SSB sávrészt is megnéztem. Elég nagy aktivitás volt, melegítettek a szeptemberi versenyre. 9A1CCY-nal és YU1IO-val sikerült QSO-znom, mindkettõ 300 km-nél távolabb volt. Nálam 2.5 Watt dolgozott a 3 elemes Yagira. Fél tizenegy körül botorkáltam le a toronyból: az aktiválás sikerült.

Másnap Mátraszentlászlóra kirándultunk, az sok esõ és valami vezeték fektetés miatt az út tiszta dagonya volt. Szentlászlón a Vörös-kõi kilátóba (781 m) mentünk fel. Ez egy zöld fém építmény, mobiltelefon bázisállomással kombinálva. Fentrõl szép kilátás nyílik az Mátra észak-nyugati részére, viszont a kilátó érezhetõen beleng, ha mozognak rajta. Innen is sikerült budapesti állomásokat elérni.

Este ismét a Péter-hegyese kilátó következett. Nem volt túl nagy az aktivitás, a legérdekesebb összeköttetés a miskolci HG9HJC Józsival született: Miskolc irányába a Bükk is takar, de ennek ellenére nagyon jól hallottuk egymást.

Vasárnap reggel ködös, esõs idõre ébredtünk. Hazafelé útbaejtettük a Kékest, de a TV-toronyba nem mentünk fel, nem láttunk volna úgyse semmit a felhõtõl. A csúcsot jelölõ nemzeti szinû kõ mellõl álltam neki forgalmazni, a Yagi TM módusban volt (nem Transverse Magnetic, hanem Toldi Miklós HI). A CQ-zásnak nem volt semmi eredménye, ezen most már nem csodálkoztam. Szerencsére azért S17-en találtam életet, ez 3 QSO-t jelentett. Ekkor rendesen rákezdett az addig csak szemerkélõ esõ. Na, még egy állomás, plíz. Végül rábukkantam HG7WSJ Jánosra, aztán menekülõre vettük a dolgot.

Mátraházán már elállt az esõ, így belefért egy kis kisvasutazás (itt a menetrend).

Nekem Galya-tetõ tetszett jobban, a Kékesen nem találtam igazán jó rádiós helyet. Mindkét hely (fõleg jó idõben és jó terjedésnél) nagyszerû rádiós élmenyeket tartogat.