Utolsó SOTA 2012-ben, avagy pontvadászat a Mecsekben

DD-001 - Zengő (Mecsek, 680 m ASL); QRA: JN96EE53, 4 pont, HAFF-024
  DD-003 - Hármas-hegy (Mecsek, 604 m ASL); QRA: JN96EE02, 4 pont, HAFF-024
  DD-002 - Tubes (Mecsek, 611 m ASL); QRA: JN96CC46, 4 pont

Eljött az utolsó hét ebben az évben és vele együtt az utolsó sotázás is. December elsejétől ráadásul plusz 3 pontot is lehet szerezni a 600 méter fölötti hegyeken egészen március végéig, ezért Apával valami ütőset akartunk, hogy ne csak egy, vagy két pontot hozzunk haza, hanem jóval többet. A kitűzött cél egész pontosan 21 volt, amit a közeli Mecsekből akartunk hazahozni a Zengőről, a Hármas-hegyről és a Tubesről. A tervezett túra útvonal számunkra már ismerős volt, mivel eddig kétszer már végigjártuk, igaz akkor én még nem rádióztam. Ezért már nagyon vártam az indulást. Tervezni nem kellett, csak beülni az autóba és menni. Így is tettünk december 30-án, reggel 6 órakor.

Indulás előtti este Anya és Zsuzsi megcsinálták a sota-szendvicseket...
...az akksik reggelig a töltőn voltak...
...Apa pedig beírt magunkat a sotawatchra.
5LV – Viktortól este kaptam egy emailt, amiben írta, hogy ők is mennek sotázni 5MA – Lacival. A sotawatchon a másnap reggel 8 óra, így nézett ki. Azt talán nem is kell mondanom, hogy szokott bonyodalom lenni a hívójeleinkből. Erre most is számítottam. Nem tudom, hogy Viktort kevertek-e össze Velem, de engem sokszor Viktornak hittek.
Az induláskor -4 fokot mért az autó, ami Pécs felé -7-ig is lement.
Ahogy terveztük, a napfelkeltét már Pécs közelében nézhettük.
A hegyek közelében már teljesen feljött a nap és gyönyörű idő lett. Jobbat nem is kívánhattunk volna, így december végén. Balra a Hármas-hegy (DD-003), jobbra pedig a Zengő (DD-001).
Hosszúhetényt elhagyva É-i irányba értük el Püspökszentlászlót. Ez egy nagyon pici falu az erdő közepében, ahol egy kastély és egy hozzátartozó arborétum is van. Itt tettük le az autót és indultunk el a Mecsek legmagasabb csúcsára a 682 méter magas Zengőre, amit a középkorban Vas-hegynek neveztek. A régiek szerint ha az Adriai-tengeren vihar van, az egész hegy zúg. A népmonda szerint azért zúg időnként a zengői erdő, mert együtt sír azzal a szegény asszonnyal, aki egy barlangban talált kincs miatt elhagyta gyermekét.
A püspökszentlászlói püspöki kastély fazsindelyes temploma...
...és a Hettyey forrás között indultunk el gyalog...
...a sárga jelzést követve, ami felvisz a Zengő tetejére.
Később természetesen letértünk a jelzett útról, hogy levágjuk az utat.
Ezért ismét a nálunk megszokott módszer következett, vagyis a toronyiránt felfelé.
Ezért többször is meg kellett állnunk pihenni.
Mire felértünk a hegy tetejére a nap is kisütött és végre a geodéziai tornyot is megpillanthattuk. Erre szerencsére még fel lehet menni.
Táborunkat a geotorony melletti asztalnál vertük fel. Ekkor rajtunk kívül még nem volt senki.
Az aktiválásom alatt sikerült majdnem megfagynom. Nem vagyok egy fázós ember, de ennyire még sosem fáztam. A tollat alig bírtam fogni, nem hogy írjak is. Többször is pálinkával koccintottam a többiekkel, hogy valami fűtsön belülről, de még az sem segített. Közben több túrázó is megjelent körülöttünk. Amíg rádióztam a hegycsúcs majdnem megtelt, annyian jöttek. A rádiót néha alig hallottam, akkora volt a hangoskodás körülöttem. Még pezsgőket is bontottak. Nem tudtuk mire vélni, hogy ennyien voltak és csak jöttek-jöttek. Összesen 67 QSO-t sikerült csinálnom. Nagyon nehezen indult be, de megrohamoztak. Megértem egy állomás hívójelét kihámozni, annyian hívtak. Nagyon örültem neki. Külön örültem a 14 HA állomásnak (7UG, 7SBQ, 2PP, 8EK, 1XY, 3HO, 4BF, 3HP, 6OB, 3FLA, 5LV/P, 5MA/P, 8TI, 5MO) Az S2S is összejött 5LV Viktorral és 5MA Lacival. Ezúton is köszönöm nekik, hogy 5 perc erejéig átjöttek a frekimre és sikerült beszélnünk.
Utánam Apa jött. Az arcán látszik, hogy valami nincs rendben.
Igen, az antenna adta meg magát ismét, de szerencsére volt annyi összeköttetés, hogy érvényes legyen az aktiválása. Gyors javítás következett.
Talán látszik, hogy nem voltunk egyedül a hegytetőn. Lefelé menet is csak jöttek-jöttek szembe az emberek. Valakitől megkérdeztük, hogy miért jön ennyi ember, mi ez az egész. Mondták, hogy a pécsi polgármester tart majd beszédet. Ha ezer embert nem láttunk, akkor mi sem voltunk ott. Itthon az interneten jöttem rá, hogy a minden évben megrendezésre kerülő Zengő-túrába csöppentünk bele.
Az autóhoz visszaérve geoládáztunk is egyet. Zsuzsi mögött a Szent László szobor látható, ami közelében rejtőzött a geoláda. Nagy nehezen, többszöri feladás után sikerült megtalálni, de meglett.
Második célpontunk a DD-003 következett, azaz a Hármas-hegy, ami 603 méterével a Mecsek hegység harmadik legmagasabb csúcsa. A Zengő szomszédja és Hosszúhetény falu fölé magasodik. Nevét látványosan szabályos alakjáról kapta.
Egy kb. másfél km-es betonút vezet fel a csúcsig a Hosszúhetény-Komló útról. Az elején még zöld színű a jelzés, a vége felé átmegy sárgába.
QTH-nk ismét az általunk már jól ismert hatalmas zöld kuka volt.
22 QSO után fogytak el az állomások, 3 HA (7UG, 3FLA, 5TI) hívójellel. Ekkor adtam át a mikrofont Apának és elmentem geoládázni.
Apa mögött a jégeső-elhárító radar.
Egy kis bolondozás a kukán, ami inkább egy orosz tanknak nézett ki, mint kukának.
Aznapi harmadik hegyünk a Tubes volt, a DD-002. Ez a Mecsek második legmagasabb hegye, ami 611 méter magas.
Könnyed sétával érhető el a csúcs...
...a sárga jelzést követve.
Felérve a több antennatorony mellett a János-kilátó fogad minket. 22 méter magas körpanorámás kilátó ez. Közadakozásból 2001-ben adták át. Korábban már állt itt egy 1910-ben terméskövekből épült kilátó, amely tervezőjéről, Rauch Jánosról kapta a nevét 1918-ban. 1981-ben, mikor a tubesi katonai torony épült, lerombolták.
Elfoglaltuk a kilátó előtti asztalt és sietve felállítottuk a mi tornyunkat is az igaziak közé. Sietnünk azért kellett, mert már kezdtünk besötétedni.
Itt azt hittem, hogy nem sikerül aktiválnom a hegyet, mert vagy 15 perc CQ-zás után sikerült csak beszélnem az első állomással, azt is sávváltás után 14 megán. Ahogy ment le a nap, úgy ment el a terjedés is. Nehezen összeszedett 23 QSO, 2 HA hívójellel (3HP, 3FLA) lett a Tubes eredménye.
Apának már fejlámpa is kellett és végre sikerült gyönyörködnünk a 857-ben, mivel sötétben még nem láttuk. Nagyon szép volt. Főleg, így hogy nemrég kékre cseréltük a kijelző narancssárga színét.
A kilátóból gyönyörű kilátás volt a közeli TV-toronyra...
...és a naplementére.
Esti fényeiben köszönt el Tőlünk Pécs.
A nap végére kellemesen elfáradtunk. Jól esett a finom kocsonya.

Amit a mai napra elterveztünk, azt meg is csináltuk. 3 hegy, 21 pont és 3 geoláda. Eredményes nap volt, miközben gyönyörű helyeken jártunk. A hideg ellenére is nagyon jó nap volt. Igaz, azokért a plusz pontokért meg kellett szenvedni. És engedjétek meg, hogy értékeljem a 2012-es évet és elkészítsem a saját statisztikámat. Első sotás QSO-mat 2011 decemberében csináltam a Tátikán. A 2012-es év elején még nem csábított el a sota szelleme, mert Apa mellett csak a minimum összeköttetéseket csináltam meg, amikor elkísértem Őt sotázni. Aztán nyáron úgy gondoltam, ha már minden eszköz adott és a természetet is imádom, elkezdem. A 2012-es év eredményei: 41 hegy, 122 megszerzett pont, 1427 QSO, 3 diploma és a 23. hely a ranglistán. Chaser-ként 170 megszerzett pont, 1 diploma és a 18. hely a ranglistán. Ezek mellett, ezzel az élménybeszámolóval együtt 16-ot írtam. Valamint rengeteg élményt szereztem, gyönyörű helyeken jártam és megismerkedtem más rádióamatőrökkel. A geoládázással összekötve pedig izgalmasabb is lett. Minden sotás rádióamatőrnek kívánok eredményekben gazdag 2013-at! 73! 3LV - Balázs