Vár nélküli Vár-Bükk a Börzsönyben

Ajánlott turistatérkép: 5. Börzsöny térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5AZC

KM-003 - Vár-bükk (Nagybörzsöny, 743 m ASL); QRA: JN97KW59, 6 pont, HAFF-004

Még a téli időszak plusz pontjait kihasználása céljából erre a napra a Börzsöny harmadik legmagasabb csúcsát választottam. Már többször is elhalasztottam ezt a túrát, mivel hetek óta esett az eső. Mondván, hogy ennyi esős nap után már muszáj jobb időnek következnie, ezért két túrázó kisérőmmel nekivágtunk az útnak. A fővárosból Nagybörzsönybe ismét a szlovák utirányt választottam. Esztergomnál át Párkányba, majd Ipolyszalkánál vissza magyar területre. Így vagy 10 km-rel rövidebb volt az út, mint Szentendre felé. A 2-es úttal nem is számolva, mert ahhoz képest vagy 20 km-rel volt rövidebb ez az út.

A falu közepén, nem messze a Malomkert panziótól és a vizimalomtól raktuk le a kocsit. Itt már meg is találtuk a k- és p- turistajelzést.
A falu házait elhagyva, elmenve egy lovarda mellett, az út bevitt az erdőbe. Az előző napok/hetek esőzése ellenére szerencsére az út a hegyen jól járható volt, csak néhol - pl.: lenn a kereszteződésekben - volt nagy sár.
Vagy 2 km gyaloglás után szátvált a két jelzés. Mi a patak völgyében a k- jelzést választottuk. Kicsit hosszabbnak tünt, de egyenletesebbnek. Nem is kellett a turistajelzésen menni, mert a patak völgyében - ha nem is aszfaltút - de igen jó minőségű murvás út volt. (Meg persze egy sorompó is. Kerékpáros SOTA-soknak ajánlom.) Egy kép erejéig megálltunk a Katalin-forrásnál, illetve emlékhelynél.
A sok eső miatt az erdészet a kitermelt fákat nem gépekkel, hanem hagyományos módon, lovakkal szállította le, gyűjtötte össze. (A képen - kissé előrehaladva az időben, - éppen a csúcskő látszik.)
Elhagyva az erdészetet - jó plusz 4 km gyaloglás után letértünk a turistajelzésről és nekivágtunk a csúcsnak. Igen csak meredek volt. A tervezett 2-óra gyaloglás helyett több mint 3 órába telt a feljutás
A csúcs sem nyerte meg a tetszésemet. Éppen annyi hely volt a csúcskő körül, hogy a 40m-es dipolt ki tudtam húzni. Az antenna telepítésben még segítségem is akadt.
Kilátás csak egy irányba, délre volt, aholis a Börzsöny többi csúcsát lehetett látni a kissé párás időben.
A szokásomtól eltérően 40m-es SSB-vel kezdtem (SKED), nyolc HA állomás jelentkezett a hívásra. 2 m-en folytattam, azaz hogy folytattam volna, de csak egy állomás jött a hívásomra. 40m és 30m távírón a szokásos 20-perces pile-up-ok során 50 qso-t gyártottam. Köztük egy S2S és egy HA állomás. A 20m távíró nem sokat adott, mindössze 3 összeköttetést, pedig mindikg adogatta a HAFF-azonosítót is.
Kb. másfél óra - összesen 62 qso - után bontottam, mert bár kisütött a nap, de olyan erős észak-nyugati szél fújt, hogy teljesen átfagytam a +10 fokos időben, hi.
Visszafelé a p- jelzésen akartunk lejönni, de ezt csak az út utolsó harmadában találtuk meg. Addig árkon-bokron át, de mindig lefelé mentünk nyugati irányba. Időnként volt kilátás és előbb a felvidéki településeket, majd később már a hazai településeket is be lehetett azonosítani, így biztosak voltunk, hogy jó irányba megyünk. Mielőtt beszálltunk volna a kocsiba, a vizimalom melett lévő háznál friss "disznóságokat" árultak. Jól bevásároltunk a füstölt kolbászból, szalámiból.
Visszafelé ugyanezen úton jöttünk, mint odafelé, de megálltunk Párkányban egy kis sör vásárlásra, illetve egy sztrapacska elfogyasztására. (Ilyen "holtszezonban" nem sok étterem volt nyitva. Amelyikbe bementünk, mi voltunk az egyedüli vendégek, hi. A szakácsné sem várhatot sok vendéget, mert a rendelésünk felvétele után kezdte meg a tészt készítését. Abszolút friss volt.)

Az estebéd elfogyasztása alatt ránksötétedett. Még megnéztük a takarékosság miatt nem kivilágított Bazilikát és a várat (Esztergomot), majd az esti híradóra haza is érkeztünk.