Bükk - amely mindig szép

Krüpl Zsolt, HG2ECZ - 2006-09-16
Ajánlott turistatérkép: 29. Bükk térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HG2ECZ

Már több, mint egy hónapja tervbe lett véve erre a hétvégére a Bükk hegység - függetlenül az idõjárástól. Reggel minden a terv szerint indult, 7:15-kor indult a vonat Egerbe a Budapest Keleti pályaudvartól. A pénteki napot egyik felét egy csodálatos vasúti pálya megtekintésére szántuk.


Eger látképe a várost a hegyoldalon elkerülõ vasútvonalról, amely mellesleg a vár fala mellett megy el.
Szilvásváradon „szekeret” cseréltünk. A 3 kocsis helyett egy szóló motorvonattal elmentünk Putnokig - csak a gyönyörû vasútvonal kedvéért.
Voltam Sátán. Hi! Sáta után egy érdekesség, ami a rohanó világunkban már nem gyakori: a vonaton szolgáló kalauz leszáll, letekeri a sorompót, majd megvárja a vonat áthaladását, feltekeri és visszaszáll a vonatra.
Délre Putnokra értünk. A szépen felújított putnoki állomásépülete megérdemel egy fotót. Belülrõl is nagyon szép lett.
Putnok utcáin: ilyet sem lát gyakran az ember napjainkban.
Visszafelé beültem a mozdonyvezetõ mellé, és onnan csináltam fotókat. Kettõ érdekeset mellékelek belõle. Ezen a szakaszon a vasúti pálya egy nagyon szép domboldalon fut.
Itt pedig egy szurdokban. Mindezt az 1900-as évek elsõ évtizedében alakították ki kézi fejtéssel.
14:30-kor indult a túra Nagyvisnyó településrõl.
A jobboldali torony a célpont. A bal oldali objektumról eddig csak hallomásból tudtam, tavaly augusztus végén még nem létezett.
A táj nagyon szép volt. És szerencsénkre ez a turistaút viszonylag egyenletesen emelkedett 700 m ASL-ig.
700 m ASL - kis bíztatás. Oda tartunk!
És felértünk. Bár meg kell hagynom, az utolsó másfél kilométer kicsit kemény volt.
Azonban a kilátás miatt nagyon megéri. Ritka szép panorámát biztosít az elõzõ fotón bemutatott kilátó.
És az a bizonyos radar, amit tavasszal telepítettek... A lehetõségekhez képest azt hiszem, esztétikus lett.
Kis éjszakai túra keretében visszalátogattunk Bálványra (xyl+én). Felmásztunk a kilátóba, ahonnan aktiválni próbáltuk a csúcsot. Sikerrel - bár a 60 km/h-t meghaladó viharos szél miatt gyakran kaptam „39”-es vételjellemzést. Nem gyõztem védeni a mikrofont a széltõl.
De azért HG9HOS Sanyi, HG5AZR Zoli, HG0NCP Zsolt, HG9IEG Gábor hozzásegítettek az aktiváláshoz.
Másnap reggel - Bánkúton az útbaigazító tábla. Azt hiszem, legközelebbre is fog maradni általunk még eddig nem járt út. Pedig már 5-ször voltam a fennsíkon és egy utat kétszer ritkán járok.
Ott voltunk elõzõ nap. Most délnyugati irányból tekintünk rá vissza.
Egykor ez a drótköteles siklópálya kötötte össze a felsõ vasútat a völgyben levõ alsó vasúttal. Ma ipari mûemlék.
Gerennavár - a térképen 7 méterrel magasabbnak írták.
Sebaj, a délkelet felé levõ szép kilátás kárpótol.
Délnyugat felé is van kilátás.
Miután gyönyörködtem a tájban, összeállítottam a berendezést, kényelmesen leültem egy sziklára és kezembe vettem a mikrofont. Déltájt az emberek ebédelni szoktak, így kicsit lassabban sikerültek az összeköttetések. Ezúton köszönöm OM7AQ-nak az SSB QSO-t, továbbá HA6ICP Ricsinek, HA9MBN Pistának és HA7JPA Gyulának.
Emlékkõrakás - „Ha tetszik neked ez a gyönyörû rét és ez az idézet, akkor tégy ide egy követ.”

Aztán vége lett a szombati napnak is.
Vasárnap reggel a piros jelzés mentén indultunk lefelé. Lillafüred mellett az õskohó volt a reggel kitûzött cél.
A hegy gerincén mentünk, így útközben gyakran szép kilátás tárult elénk.
De mi nem értük be ennyivel. Kitérõt tettünk a nagyon szép kilátást nyújtó Kapu-bérc (722 m ASL) sziklára. A rádiót már nem vettem elõ, mert el kellett érni a vonatot, és még sok volt hátra. De majd legközelebb ide fogok talán kitelepülni.
Örvény-kõ (764 m ASL)a többi környékbeli kõhöz hasonlóan szintén szép kilátást nyújt. Háttérben Dédestapolcsány és a Lázbérci-víztároló.
Magos-kõ (635 m ASL) a Garadna-völgyre lehet róla letekinteni. Nagyon szép panorámát nyújt a völgyre.
A Garadna-völgytõl már nem vagyunk messze. A Hárs-kút vize jólesett, mert mire ide leértünk, éppen elfogyott a vizünk.
„Sínen vagyunk” - a Miskolc-Lillafüred-Újmassa közt közlekedõ erdei kisvasút sínjén.
Õskohó. A diósgyõri acélipar legõsibb létesítménye. Ipari mûemlék.
Ezzel a vonattal megyünk haza. Csak elõbb még Újmassa végállomásra megy.


Nagyon tartalmasra és szépre sikerült ez a kirándulás. A fennsíkon 5 alkalommal voltam eddig, de nem lehet megunni, még mindig van bõven olyan szép zuga, amit talán majd legközelebb fogok megnézni. Azonban azt is tudom, hogy legközelebb 4-5 napra jövök, mivel utolsó nap nem sok idõt lehet rádiózással tölteni, mert idõre kell az állomásra érni.


Utolsó módosítás: 2006-09-23 03:59

(67 megtekintés)