Vonattal a Mátrában

Ludvig Ottó, HA5OT - 2014-05-02
Ajánlott turistatérkép: 14. Mátra térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5OT


Érintett SOTA csúcsok:
  EM-119 - Somlyó (Apc, 397 m ASL); QRA: JN97UT51, 1 pont
  EM-045 - Nagy-hársas (Jobbágyi, 509 m ASL); QRA: JN97UT59, 2 pont


Egy gyenge pillanatomban eladtam az autómat, így kerékpárral és tömegközlekedéssel voltam kénytelen aktiválni, ami számos kihívás elé állított. Mivel a Hatvan - Salgótarján vasútvonal a Cserhát és a Mátra határán, számos aktiválható csúcs közelében vezet, ráadásul a vonat szép ütemesen, óránként jár, jó ötletnek tűnt "vonattal aktiválni" a beszámoló tárgyát képező hegyeket.


Eredetileg felmerült bennem, hogy bringát is viszek magammal, de erről sajnálatosan lebeszéltem magam, pedig jól jött volna. Apc állomásra a képen látható Uzsgyi becenevű motorvonattal érkeztem.
Amíg "térkép e táj" (a tervezési fázisban), az ember nem tudja, hogy mennyit is kell ténylegesen gyalogolnia, de a szép hosszú bekötőút láttán már éreztem, hogy kár nem volt mégiscsak hozni azt a kerékpárt. Ráadásul a vonaton kényelmesen elfért volna. Szemközt a Somlyó.
Az út a Zagyva fölött vezetett át.
A települést elhagyva az út mentén kikandikáltak a vulkanikus múlt nyomai.
Jócskán elhagyva Apcot indul a Piros +, ami felvezet a csúcsra. Az út először egy szántó mellett haladt.
Majd egy érdekes vegyes fenyőerdőn át.
Aztán egyszercsak kibukkantam a csúcson, ami egy hatalmas fennsík, csodás kilátással.
A kövek talán a hajdanvolt sáncvár maradványai.
A hegy története.
Az állomást a csúcskőnél építettem fel. Habár kihúztam 40m-re egy inv-V-t, akkora élet volt 2 méteren a többi aktivátornak köszönhetően, hogy nem maradt időm RH-ra.
Az idő elég szeszélyesnek ígérkezett, úgyhogy nem időztem túl sokat, hanem nekivágtam a Piros + jelzésnek, amely a két hegy közötti völgyig vezet, ahonnan Piros jelzésként visz fel a Nagy-hársasra. Eleinte árnyas erdőben vezetett az út...
...majd kiértem egy pusztaságra, ahol majdnem egy órát gyalogoltam.
De jól jött volna az a bringa!
Aztán újra beértem az erdőbe...
...ahol már kevésbé tikkasztó viszonyok uralkodtak.
Az út továbbra is jól járható volt.
A csúcson ott pöffeszkedik a geodéziai torony, ami még a 21-es útról is jól látszik. Az állomásomat egy kicsit odébb építettem fel. 2m-en forgalmaztam, egész komoly pileup-ot okozva. Egy pár csepp eső potyogott rám, de semmi komoly.
Viszont a legyek garmada sokkal kellemetlenebb volt.
Mivel nem szerettem volna rossz esetben egy órát feleslegesen várni a vonatra, hamar cihelődtem, és elindultam Szurdokpüspökibe a Piros jelzésen.
A távolban talán a Muzsla.
Az út vége már Szurdokpüspökin vezet keresztül.
Pár perccel a vonat indulása előtt érkeztem az állomásra. A várakozó helybéliek azt mesélték, hogy miközben én megúsztam szárazon, a környéken mindenfelé komoly viharok tomboltak. A képen épp a Muzslát ostromolta az eső, és csak kicsin múlott, hogy mi is meg nem áztunk, mert a éppen csak felszálltunk a vonatra, és lecsapott a zuhé.


Nagyon élvezetes túra volt, egész sok URH QSO-val. A Somlyóra mindenképpen felmegyek még, már csak a kilátás kedvéért is.


Utolsó módosítás: 2016-05-24 13:54

(4 megtekintés)