Bringatúra Csehszlovákiába

Koloh János, HA4FY - 2017-05-20
A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA4FY, HA4MB

Ezt a csúcsot már rég kinéztem magamnak, legalább egy éve tervezgetem, hogy még mielőtt eldől, hogy a SOTA-ban Csehországhoz vagy Szlovákiához tartozik, felmegyek és mindkét országból aktiválom. A csúcs a Fehér-Kárpátok legmagasabb pontja, a 970 m magas Nagy-Jávorina (Vel’ka Javorina - OK/ZL-003, OM/TN-010). Némi számolgatás után kijött, hogy egy kombinált vonatos-bringás utazással egy nap (24 óra) alatt leküzdhető. Ennek megfelelően késő este indultunk és a Fehérvár – Komárom (vonat), Komárom – Érsekújvár (bringa), Érsekújvár – Vágújhely (vonat) útvonalon végigutazva, reggel, kicsivel hét óra után készen álltunk a csúcstámadásra. Vágújhelytől a távolság nem túl nagy, 22 km, kicsit több mint a Gyöngyös – Kékestető távolság, de az utolsó 8 km igen meredek 12 – 20 %-os emelkedő, így bizony előfordult, hogy tolni kellett a bringát.


Éjszaka Érsekújvárig csillagos ég alatt haladtunk, hajnal előtt még a hold is kisütött. Mire Vágújhelyre értünk eléggé beborult, a távoli magasabb csúcsok időnként el-eltűntek a felhőben, de nem tűnt veszélyesnek. Aztán, ahogy mi egyre magasabbra értünk, a felhők úgy ereszkedtek egyre lejjebb, mire felértünk, a csúcs alatti menedékház teljesen felhőbe burkolózott. Megálltunk egy kicsit pihenni, frissíteni, aztán tovább a csúcsra. A hegytetőn metsző hideg szél, sűrű szitáló köd (felhő) fogadott bennünket. Ennyi látszott a néhány méterre lévő TV-toronyból.
A beígért nagyszerű kilátásból így nem lett semmi.
Miért Csehszlovákia? A csúcs majd kétszáz éve a cseh–morva–szlovák összetartozás jelképe, mint az 1845 óta évenként megtartott találkozók helyszíne. A Monarchia idején ez persze a hatalommal szembeni ellenállás és a függetlenségi törekvések kifejezése is volt. A szocialista időszakban aztán ezek a találkozók szüneteltek és csak az 1989-es bársonyos forradalom után újították fel őket. Ez a gusztustalan betonoszlop a Cseh – Morva – Szlovák Összetartozás emlékműve, amit 1990-ben avattak fel, ami után két évvel Csehszlovákia fel is bomlott. A találkozót azóta is minden évben ünnepélyesen megtartják és állítólag a csehek és szlovákok viszonya ma jobb, mint valaha. Ők tudják…
Az emlékmű körüli jelképes sírkertben olyanoknak az emlékkövei találhatóak, akik életükkel, tevékenységükkel ezt az összetartozást erősítették.
Josef Vavrousek. Cseh természettudós, környezetvédő, politikus. Prágában született 1944-ben és Szlovákiában, a Tátrában halt meg 1995-ben, amikor kirándulás közben egy lavina elsodorta. Ő volt Csehszlovákia utolsó környezetvédelmi minisztere, az Európai Környezetvédelmi Konferencia kezdeményezője – és a Bős-Nagymarosi vízlépcső egyik „szülőatyja”.
Gustav Galko ezredes. A hegy alatti szlovák faluban Lobonyán (Lubina) született, a II. Világháborúban az emigráns csehszlovák kormány katonájaként, a brit csapatokkal együtt harcoló Csehszlovák hadosztály tagja volt, 2000-ben a cseh hadügyminisztertől kapott háborús emlékérmet és 2002-ben Kaliforniában halt meg.
Nyilván látszik, hogy ez a kép kakukktojás. Igor (OM3CUG) készíttetette még 2013-ban. A táblát azóta vagy eltávolították, vagy a nagy ködben rossz helyen kerestük, de mi nem találtuk meg. A felirat nagyjából: Csehszlovákia megújul – 2018. Azt azért még megvárjuk…
A zord időjárás miatt a rádiózást a tervezettnél rövidebbre fogtuk. Először Csehországból rádióztunk. A SOTA szabályai szerint az aktiválás helyét az operátor pozíciója határozza meg.
Úgy tűnik, hogy a nagy ködben a rádióhullámok sem nagyon találtak le a hegyről, vagy csak az antenna állt nem jól, de elég gyenge riportokat kaptam, így tízegynéhány QSO után, amikor a harmadik CQ-ra sem válaszolt senki, akkor áttelepültünk Szlovákiába.


Az aktiválás itt is gyorsan ment. Bontás után már csak egy laza 60 km-es lejtmenet volt hátra, szerencsére a szél is hátulról fújt, így időben leértünk Újvároska (Lipótvár, Leopoldov) vasútállomására. Innen már csak a két Komárom vasútállomásai között kellett bringára ülni, és nagyjából 24 órával az indulás után szerencsésen haza is értünk. Fárasztó, de tanulságos túra volt. Máshonnan nézve minden másképp látszik. Még a történelem is.


Utolsó módosítás: 2017-05-30 15:51

(46 megtekintés)