Szurok-hegy helyett Pál-hegy

Bodnár Lajos, HA5AZC - 2022-10-06
A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5AZC

EM-021 - Pál-hegy (Hollóháza, 631 m ASL); QRA: KN08QM77, 4 pont, (HAFF-047)

Szokás szerint előző este eldöntöttem, hogy melyik csúcsra megyek fel a következő napon. Így lett kiválasztva közvetlenül a szlovák határ mellett lévő EM-019, Szurok-hegy. Ahogy szokás szerint, szépen be is írtam magam a "SOTA alert" közé. A probléma másnap kezdődött. Reggel, viszonylag korán elmentem a határ irányába. Amint közeledtem a határhoz egyre több szlovák (zömében Kassai) rendszámú gépkocsival találkoztam. Gondoltam, hogy Euróért itt jobban be lehet vásárolni. (Bár nagyobb - multi - üzletek arrafelé nem léteznek, hi.) Később kiderült, hogy sokan gombászni jöttek át. Én a Szurok-hegytől délre, Kéked és Hollóháza között, turista útvonal mellett parkoltam le. Kora reggel lévén csodálkoztam is, hogy mi ez a nagy gépkocsi forgalom ezen a s3 jelzéssel ellátott turista úton. Hamar kiderült. Éppenhogy felszerelkeztem és elindultam, jött egy terepjáró, vadászokkal tele. Mondták, hogy Szurok-hegyre ne menjek fel, mert ők is oda mennek vadászni. Ki is fizették rá a napi díjat. Mit volt mit tenni, visszafordultam és elkezdtem új célt keresni. Óriási mázlim volt.

Ugyanezen parkolóhegyről - csak éppen nem északra, hanem délre menve, durván ugyanakkora távolságra (légvonalban 1.5 km) - van egy másik SOTA csúcs a Pál-hegy. Döntöttem: oda indultam. A p+ jelzésen mentem - egyáltalán nem megerőltető úton - közel 1.5 km-t. Közben elhagytam a "Hálaisten-tető"-t. (Ki is volt írva, de nem láttam semmi különlegeset.) Aztán egy négyes - turistatáblákkal bőven ellátott - kereszteződésben jobbra fordulva rátértem a p- jelzésre. Mivel erre a hegyre (sem) nem vezet semmilyen út, kb. 1 km után jobbra fordulva, irány a csúcs. Az előző napi Csoszota hegyi kőtenger kutya füle sem volt ehhez képest. Minden egyes lépést alaposan meg kellett gondolni - tervezni - hogy a többször 40-45 fokos emelkedőt leküzdhessem.
De sikeresen felértem és - csodák csodájára - egy kis tisztáson a tetőn volt csúcskő. (Az egyetlen csúcskő az 5-napos túra alatt, hi.) Itt (is) könnyen tudtam települni, sőt a terjedés és chaser aktivitás is kitűnő volt. Bő másfél óra - 100 perc - alatt a szokásos sávokon összesen 94 QSO-t naplóztam, köztük: 7 S2S, 2 HA és egy WCA állomást.
Bontás után lefelé a kőtengeren még veszélyesebbnek tűnt, mint felfelé. De sikeresen leértem egy - jelzés nélküli - erdészeti útra, amely mintha párhuzamosan, de feljebb vezetett volna, a P- úthoz képest. Jól sejtettem egy idő után belevezetett a p+ útba. Tehát, kihagyva az útkereszteződést, még mintha rövidebb is lett volna, mint az odafelé vezető út.

Így aztán sikeresen visszaértem a kocsihoz és irány a szállás. Ez a hegycsúcs is azok közé tartozott, amely - bár többször is volt aktiválva - eddig mégsem szerepelt a beszámolók között. (Igaz 8 alkalommal szlovák, illetve lengyel rádióamatőrök aktiválták, hi.) Remélem a beszámolóm után másoknak is lesz kedve erőt gyűjteni a nem túl magas, de az utolsó negyede - kőtenger - embert próbáló hegycsúcsának aktiválására.