Gyalogosan a fehér lovasra

Bodnár Lajos, HA5AZC - 2022-10-29
A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5AZC

EM-063 - Fehérlovas (Putnok, 441 m ASL); QRA: KN08FH57, 1 pont

Egész héten a hosszú hétvégére kellemes időt jósoltak: napközben 18-23 fok, napsütéssel. Ezért úgy döntöttem, hogy egy kis túrázás közben felkeresek két csúcsot is az Északi-Középhegységben. A hétvége közeledtével már módosult az előrejelzés: eső nem lesz de a reggeli órákban köd lehetséges és a 18-23 fok csak a köd felszállása után napsütés esetén lesz. Ahol a makacs köd megmarad, ott csak 12-13 fok lesz. Hát nekünk ez utóbbi jutott, hi.

Reggeli indulással, már 1000-kor Putnokon, Gömör kapujában voltam. Az autót a település északi részén a Szörnyű-völgyi patak és a Csemete kert út találkozásánál parkoltam le. Innen tovább aszfaltút nem is vezetett. Egy telephely, illetve néhány lakóház azért még volt a környező utcában. Viszont a kis szabad placcon fahasábok voltak összerakva, melyeken csomókban - különböző méretű - gombák sorakoztak. (Telt volna egy kiadós ebédre, persze csak ha ehető fajta lett volna.)
A parkolóhelytől a csúcs mintegy 2,5 km-re adódott - légvonalban, csak sajnos rossz úton indultam el. hat jól megtermett kuvasz rohant felénk, de szerencsére az elektromos árammal ellátott kerítést tisztelték. Így jó nagy ugatások közepette sikeresen elhaladtunk mellettük. Az út másik oldalán kökénybokrok voltak - és mivel érett volt - begyűjtöttünk egy zacskónyit a fanyar bogyókból.
Felérve a tetőre, egy jó nagy területen már kiirtották a fákat, a favágók akkor is dolgoztak a közelben amikor ott voltunk, de a ködben semmit sem láttuk, csak hallottuk őket. (Egyébként köd nélkül sem lett volna kilátás.) Fent csúcskövet nem találtam, de benéztem majd minden összehordott rőzserakás alá, hi. Viszont a dipól antenna telepítéséhez kellő hely állt rendelkezésre.
Az egyetlen megmaradt facsonkra települtem. Utólag kiderült, hogy nem volt szerencsés választás, mivel eléggé lejtős volt és állandóan kapkodnom kellett hol a rádió, hol a billentyű, hol a táp lecsúszásának megakadályozása céljából, hi. Szombat lévén nagyobb chaser aktivitást vártam, de lehet hogy ebben a CQWW SSB forduló is közre játszott. Így bő egy óra alatt 43 qso-t naplóztam, benne 7, azaz hét S2S állomás, (valamint 2 HA és 2 WWFF.)
Visszafelé más kicsit más úton mentem, mert Putnok határában lévő, két éve épített Mátyás király kilátót is fel akartam keresni. (Gondoltam délutánra majdcsak feloszlik a köd és lesz valami kilátás. Amint látszik a képen ez nem jött össze.) Állítólag ebben a völgyben esett meg, hogy Mátyás-király miként dolgoztatta meg a gömöri urakat. (Gyerekkori mese/rege.)

Ez a "hegy", vagy inkább erősebb domb is olyan SOTA csúcs volt, amely - bár korábban kétszer is volt aktiválva - mégsem szerepelt a beszámolók között. A fenti leírás alapján talán mások is kedvet kapnak - na nem ködös időben - az aktiválásra. (Egyébként a városból a k+, illetve a k3 jelzésű turista úton közvetlenül - bár több helyen igen meredek ösvényen - is fel lehet jutni a kilátóhoz, ahonnan viszont kényelmes erdészeti úton - többszöri útváltással ugyan, de szépen - fel lehet érni atetőre.)