Cserháti felfedezõ túra

Ajánlott turistatérkép: 8. Cserhát térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA2VR

EM-044 - Bézma (Csethátszentiván, 515 m ASL); QRA: JN97TW13, 2 pont, HAFF-023
  EM-067 - Közép-hegy (Cserhátszentiván, 413 m ASL); QRA: JN97SW91, 1 pont, HAFF-023
  EM-070 - Magas-hegy (Ecseg, 392 m ASL); QRA: JN97SV89, 1 pont, HAFF-023

A pünkösdi hosszú hétvégét egy cserháti kirándulással zártam. A Bézma megmászása mellett terveztem egy másikat is, de aztán a végén összesen 3 aktiválásra sikeredett.

Zoli (HA5CQZ) korábbi beszámolója alapján könnyen megtaláltam a hegyre vezetõ utat a Bableves csárdától. Az út fölfelé csak a Zoli által is említett szakaszon volt meredek. Rengeteg vad szamóca van a környéken, én egy részét örökítettem meg.
A korábbi jelzett útról (már eléggé lekopott a jelzés) egy kb. 15 m-es csapáson juthatunk el a csúcshoz, amelynél csúcskövet nem találtam. Mindössze egy szám jelezte, hogy itt valami "van". A csúcs környéke bozótos, onnan kilátás nincs. A kép a második írtás tetejérõl készült. 2m-en alig jelentkeztek állomások, 40 m-en viszont volt elég az aktiváláshoz.
A Bézma után Cserhátszentiván felé folytattam az utam. A Közép-hegy megmászását vettem tervbe. A térképen jelzett út helyett a hegy felöli utolsó háznál kapott útmutatást követve a gerincen mentem végig, amely egy-két kisebb kaptatót tekintve nem túl meredek. A csúcsra jelzett út nem vezet, egy kisebb ösvényen indultam el, amely aztán a gerinc közepét követõen "eltûnt". Onnan már vadcsapásokon mentem tovább.
Az erdõ viszonylag jól járható, néhány helyen bokros csak, amely könnyen kikerülhetõ. A kép a csúcsról már visszafelé a mezõn át kanyargó útról készült.
A Közép-hegyrõl gondolva egyet "átugrottam" a Magas-hegyre. A távolság a két hegy között nem nagy, az út viszont annál nehezebb. Így valóban jobb lett volna, ha csak ugrani kellett volna. A két hegy közötti rész nagyon meredek, erõsen kellett magam tartani lefelé menet, hogy el ne húzzon a hátizsákom. Mivel itt sincs sem jelzett sem semmilyen más út, így a másik csúcs iránya szabta meg az útvonalat. Lefelé (is) nagyon köves, így óvatos menetelést javaslok azoknak, akik ellátogatnak majd ide. A kép a Magas-hegyet mutatja a Közép-hegyrõl történõ leereszkedéskor.
A két hegy között egy kis patak csordogál nagyon szép mederben. Sajnos, a víze zavaros, ami szokatlan, de talán még nehezebb azzal megbarátkozni, hogy büdös is. Méghozzá nagyon. Ha legközelebb erre járok érdemes lesz kideríteni, hogy honnan jöhet bele oda nem illõ valami.
A patakon nem lehet bárhol átkelni, egy erdei ösvény fut az egyik, majd a másik oldalon, amely lehetõséget ad az átkelésre is. Az átkelés után a "toronyiránt" nem igazán látszott mûködni. Elindultam hát az ösvényen, amelyen a nyomok alapján motorosok is járhattak, hogy valami feljárót keressek a csúcsra. Nos ilyet nem találtam (ide sem vezet út) és a Bézma irányába haladva egy 600-800 m-t találtam járhatónak tûnõ részt az erdõben. A csúcsra felérve egy kis helyen találtam csak a csúcs oldalában kilátást, ahonnan gyönyörködhettem a cserháti tájban és építhettem fel az állomást.
Visszafelé egyenesen a patak irányába "gurultam" lefelé az eléggé meredek hegyoldalon. Még szerencse, hogy felfelé nem ezt az irányt választottam. A hegy lábához érve átkelve a patakon a korábban jelzett ösvényen, majd kiérve az erdõbõl a mezõn folytattam az utam, vissza a faluba. Innen készült ez a kép a Magas-hegyrõl.

Kellemes kirándulás volt, a meleg miatt alaposan lefogyasztottam a hátizsákom vízkészletét. Bár út nem vezet az utóbbi két csúcsra, érdemes a cserháti erdõk szépségét, a vulkáni kõzetekkel tele hegyoldalakat megcsodálni. Legközelebb ha jövök, talán már tiszta lesz a patak is és nem indulok el a forrás irányába kutató munkát végezni.