Tavaszköszöntõ a Naszályon

Ludvig Ottó, HA5OT - 2009-03-14
A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5OT, HA5TI

KM-006 - Naszály (, 652 m ASL); QRA: JN97NU80, 4 pont

Ki mondja azt, hogy a rádióamatõr, csak elektromos ketyerékkel kommunikálhat? A telepátia néha éppoly jó lehet! Épp vadul tanulmányoztam a csúcslistát, mikor Pista ('5TI) telefonált, hogy menjünk aktiválni. Némi egyezkedés után a Naszály mellett döntöttünk. Egyszer már sikertelenül próbáltam aktiválni, és két alkalommal pedig a hegy alsóbb részérõl versenyeztem (CQBP), úgyhogy épp ideje volt végre komolyan is nekiszaladni a hegynek. Az utcára kiérve már érezhetõ volt, hogy ha átmenetileg is, beköszöntött a tavasz. A csúcs-támadást a legrövidebb úton szándékoztunk végrehajtani, ezért kocsival felmentünk a Vác fölötti szerpentin legmagasabb pontjára. A térképeken cementgyári lakótelep néven kell keresgélni. Innen a sárga jelzésen, egy 2km hosszú, 300m szintemelkedésû, szinte végig egyenletesen emelkedõ kaptatón kell felmászni.

Pista teljes menetfelszerelésben. A síbotok a csúszós és nagyon meredek részeken jó szolgálatot tettek.
Szerénységem, fölöttem pedig a Naszály csúcsa. Menet közben alaposan megizzadtam az elõvigyázatosságból húzott sínadrágban.
500 méteres magasságban találtunk egy vaditató tavat, féligmeddig még befagyva. A hegyen épp egy 50 km-es teljesítménytúra zajlott, a tó mellett az egyik ellenõrzõpontnál számos kirándulóval találkoztunk.
A hegy tetején jó állapotban levõ geodéziai torony található. A képpen épp telepítem az URH antennát. Felérve toronyba, egy fiatal párt találtam, de szerencsére a kíváncsiságuk erõsebb volt, mint a bosszúság, hogy megzavartam õket, úgyhogy gyorsan telepítettem a vertikált, hogy halhassanak egy rádióamatõr összeköttetést.
Miközben én 2 méteren és 70 centin aktiváltam a hegyet, Pista is felállította az inv-V-t, és a szokásos 7.032-kHz-en csinálta az összeköttetéseket.
A jó idõnek köszönhetõen újabb kiránduló csapat érkezett a csúcsra, akik feljöttek a nagyszerû kilátás miatt a toronyba is. A fiúk kíváncsian szemlélték a felszerelésemet. Egy pár szóban elmondtam, hogy mirõl szól a Gyalográdiózás, hátha õk is kedvet kapnak hozzá.
A Duna a hegy alatt, Vácnál kanyarodik el dél felé, Budapest irányába. Rádiós szempontból észak és dél felé nyitott a hely, így viszonylag könnyû sok összeköttetést teremteni URH-n is. Sajnos a párás idõ miatt keveset látni.
A Dunakanyar és a délutáni nap.
Miután mindketten leszereltük az antennáinkat, még a játék kedvéért felállítottunk egy delta loopot 10 méterre, és csináltunk két (sked) összeköttetést
Pista mikrofonja menet közben elhagyta magát, úgyhogy volt egy kis ijedtség. A háttérben, a torony tövében egy késõn érkezett kéktúrázó.
Mire leértünk a hegyrõl (szokás szerint) teljesen besötétedett. A háttérben Vác fényei.

A Naszály negyedszer is bizonyította, hogy a nyitott fekvés, és a fõvároshoz való közelség miatt kiváló URH rádiós hely. A csúcs környéke kicsit szemetes, és elhanyagolt, köszönhetõen részben a "felkapottságnak". A toronyba mindenképpen érdemes felmenni, mert tiszta idõben a kilátás nagyon szép. A választott út rövid, de elég meredek, bár különösebb nehézséget nem jelent megfelelõ kondíció mellett.