Két nap Írottkõn, avagy 2+8 pont

Bodnár Lajos, HA5AZC - 2009-08-26
A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5AZC

ND-001 - Irott-kő (Kőszeg (OE/BL-001), 882 m ASL); QRA: JN87FI24, 8 pont, HAFF-026

Figyelembe véve a múltkori levélváltások információit, eleve két napra, két irányból terveztem Burgenland, illetve a Dunántúl legmagasabb csúcsának meghódítását. Így sikeresen be is zsákoltam a 2+8 pontot, és szó sem érheti a ház elejét.

Nincs kép26-án reggel Kõszegrõl irány Ausztria! Lékát elhagyva az 56. sz. úton, egy viszonylag új, fából készült, 25m magas kilátót vettünk észre. Megálltunk és megmásztuk. A látvány, ami ott fogadott, megérte ezt a kis idõveszteséget. Folytatva az utunkat a kõszegi-hegységen keresztül Rohonc irányába, kb. a hegytetõn volt egy viszonylag nagy parkoló. Innen egy nagyon kellemes séta (!) vezetett fel az írottkõi kilátóig (1.9km, majdnem sík terepen). Az út széles, murvás volt. Az úton végig vezet a GeschriebenSTEIN-lehrpfad - tanösvény. A "stein" utal az ösvény jellegére, 2-300m-enként egy-egy nagyobb - a környékrõl származó - szikladarabot helyeztek el az út mellett és ellátták 3-nyelvû - köztük magyar - leírással (kialakulás, jellemzõk, helyszín, stb.) A parkoló mellett van az osztrák fegyveres és rendvédelmi szervek burgenlandi áldozatainak az emlékhelye, melynek a végén (elején) egy MK címerével ellátott táblán megemlékeznek a magyar társszervezetek ismeretlen áldozatairól is.
Másnap, 27-én Kõszegrõl dél felé indultunk és megközelítettük a Hörmann- forrást. A június végi vihar és földcsuszamlás nyomai még számos helyen látszottak. Velembõl a Hörmann-forráshoz vezetõ utat részben elmosta a víz. Ez még le is volt zárva az autósok elõl. (Bár nem mindenki vette figyelembe a mindkét irányból behajtást tiltó táblát.)Nincs kép
A mi oldalunkon is van tanösvény fel a csúcsig. A Hörmann-forrás mellõl indulva, mintegy 20 táblán az Írottkõ Natúrparkot és annak településeit (16) mutatják be. A tábla szerint a forrástól mintegy 2.5km a csúcs. Az út elsõ felében kicsit meredekebb és nem rendezett kövekkel teli. (De azért a bátrabbak kerékpárral is felmentek a kilátóhoz.) Két tábla böngészése közben mi is jókat lakmároztunk az érett vadszederbõl.
Az elsõ nap (OE/BL-001) K-Ny-i irányban húztam ki az antennát és a kilátó Ny-i oldalán lévõ padra települtem, a második nap (HA/ND-001) az antenna közel É-D-i irányban volt kifeszítve, én pedig a másik padon, a bejárat mellett települtem. A qso-k számát és az országokat elemezgetve majdnem mindegy volt, hogy merre sugárzott a dipól.
A 40m-es sáv nagyon tiszta volt. Semmi zaj. Mindkét nap mintegy 45 perc alatt 48 qso-t gyártottam, megspékelve 1, illetve 3 S2S-sel. Összesen 7 HA qso került a logba. TNX!
A második nap szerencsénk is volt. A tetõre vezetõ ajtót kinyitották, így a csúcs-csúcsról is szét tudtunk nézni, kielemezve a táblákon lévõ földrajzi információkat. (Sajnos az idõ elég párás volt, így a messzebb lévõ hegyeket / helységeket nem láthattunk.) A 2m FM-nek megvolt az eredménye: kemény egy db. qso! (TNX: HA2NV)

Közel 20 év után visszatérve Kõszegre, a település sokat változott (elõnyére). A kõszegi-hegység pedig továbbra is gyönyörû. A turista utak jelzése - közös osztrák-magyar Naturpark - egyértelmû, családosoknak ideális kirándulóhely. Arról nem is beszélve, hogy a kisváros Mo. mûemléki rangsorában az 5. helyen áll.