Kirándulás a Bükkben

Bodnár Lajos, HA5AZC - 2010-04-27
Ajánlott turistatérkép: 29. Bükk térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5AZC

EM-013 - Kőlyuk-galya (Bükkszentkereszt, 720 m ASL); QRA: KN08HA79, 6 pont, HAFF-002
  EM-084 - Nagy-Bodzás (Bükkszentkereszt, 668 m ASL); QRA: KN08HB00, 4 pont, HAFF-002

A legtöbb csúcs az Észak-magyarországi Régióban található, mégis nekem a legkevesebb aktivált csúcsom van (volt) ebbõl a térségbõl. Sõt, a szilveszter környéki egyhetes üdülésem sem hozta meg a várva várt eredmény. Így most több célt és magam elé tûzve, több napra "áthelyeztem szállásomat" Miskolcra.

Bükkszentkeresztre megérkeztem már hajnali 7 órakor. A falu "rendes" találkozóhelyén összefutottam egy magam-korabeli egyénnel, aki - bár néhány éve még tolószékhez volt kötve, kissé sántikálva és lassan haladva, de - szívesen elkísért a Kûlyuk-gyalya felé vezetõ úton kb. a táv feléig. Sok mindent megtudtam tõle a faluról. Egy kis bolt (és kávézó) udvarán egy "háziasított" õzike tanyázott - békésen.
Néhány percre leültünk a "gyógyító köveknél". (Állítólag Szûz Mária megpihent itt miután Jézust elvesztette és elhagyta Jeruzsálemet.) Igen látogatott hely - különösen hétvégeken.
A jószemûek kiszúrhatják az egyik fa törzsén mászkáló mókust.
A faluból déli irányba kivezetõ aszfaltos utat egy kanyarban belkéz felé elhagyva gyakorlatilag egyenesen fel lehetett menni a Kõlyuk-galya tetejére. A hely kedvelt kirándulóhelye a helyieknek. A csúcskõ kicsit romokban van. A csúcson csak egy irányban van kilátás.
Települtem a szokásos módon. Mivel jó idõ volt és volt némi kilátás felhúztam a SOTA-zászlót a pecabot tetejére. Utoljára. Ugyanis valószínûleg bontáskor elhagytam. Elfújhatta szél. Mindig szétnézek indulás elõtt, de nem láttam semmit elszórva, hi.) Átlagos forgalmazás mellett 33 qso-t logoltam 40 m-en (köztük HA5MA és HA5TI), valamint kettõ FM qso jött össze 2 m-en (HA7JSJ Szolnokról és HA0DF Mikebércrõl). TNX!
A hegyrõl leérve az aszfaltos útig, sorshúzással eldöntöttem, hogy balra indulok a Nagy-Bodzás irányába és nem jobbra a Nagy-Som-hegyre. Az aszfaltutat jobbra elhagyva a murvás úton jó km séta után ennél az épületnél kell a kerékpárútra rátérni...
és a sorompó irányába továbbhaladni.
Errõl az útról ennél a kis tisztásznál tértem el jobbra egy erdei útra, amely jó kis séta után a csúcs közelébe vezetett. Majd toronyiránt elõre fel a csúcsra.
Kellemes ligetes környezetben berendeztem a qth-mat a csúcskõ mellett. Pocsék egy terjedés volt. Egyszerre csak megszûnt minden vételi lehetõség. Alig tudtam 16 qso-t összekaparni. Már azt hittem, hogy a készülékben keletkezett valami baj, de hazaérve megláttam André, F5UKL/p videóját, amelyben Õ is panaszkodott a rossz terjedésre. Viszont büszkeséggel töltött el, hogy a 2, azaz kettõ darab 40 m-es qso-ja közül az enyém volt az egyik, hi! Így már igen értékesnek tûnt ez az S2S!

HA2VR, Gyuszi szerint a 3 csúcs Bükkszentkereszt körzetében bejárható egy nap alatt. (Nyáron!) Ezzel én is egyetértek, de az azonos útvonalak lehetõség szerinti elkerülése végett én más sorrendet javasolnék. Bükkszentkeresztrõl elsõként javaslom a Nagy-Som-hegyet (EM-081) felkeresni, onnan továbbmenve - erdészeti és nem turista úton - felmenni a Kõlyuk-galyára (EM-013). Onnan vissza az aszfaltútra, majd balra kanyarodva irány a Nagy-Bodzás (EM-084). Innen visszafelé az aszfaltos kerékpárúton balra kanyarodva el lehet érni a Bükkszentkeresztre menõ út menti autóbusz megállót. Nekem sajnos a 7Ah-s aksi csak két - 35-40 perces - aktiválást tesz lehetõvé, így vagy még egy aksit kellene cipelnem vagy egy nagyobbat, de mindkettõ súlyos plusz kilókkal jár, hi. Sajna az FT-100d szereti az áramot zabálni vételkor is, hi.