Csúcsok a Lázbérci víztározó környékén

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5AZC

EM-111 - Három-kő (Uppony, 461 m ASL); QRA: KN08FF45, 1 pont, HAFF-028
  EM-065 - Víz-köz (Uppony, 435 m ASL); QRA: KN08FE39, 1 pont, HAFF-028

Jó néhány felfedezetlen - eddig be nem járt v. csak a beszámolóban nem szereplõ - csúcs található az EM régióban. A második napra két ilyen csúcsot választottam.

Szintén korán keltem. Miskolcról - kazincbarcikai átszállással - Bánhorvátiba utaztam. (De tovább kellett volna menni még egy megállóval a Vízmû-elágazásig.) Itt kezdõdött jobbra egy erdei út, amelynek el kellett volna vezetni a csúcs alá. Azonban, egy vadászlesnél megszûnt. Innentõl amerre vadcsapás volt mentem csak felfelé árkon-bokron keresztül. A balra esõ szakadékot viszont mindenképpen meg kellett kerülnöm. Az éjszakai esõ megtette a hatását. A viszonylag magas aljnövényzet miatt pillanatok alatt a nadrágom teljes hosszúságában csurom víz lett. Egy idõ után találtam egy másik erdei utat, amelyrõl többször is kellemes kilátás nyílt egy-egy irányba.
A második dombot is megmászva sem találtam csúcskövet. A GPS által jelölt hely - úgy tûnt - valóban a hegy tetejét adja. A ritkás ligetes erdõben körbenézve mindenhol alacsonyabban voltak a környezõ dombok. Egyébként kilátás a fáktól nem volt.
A szokásos felállásban berendeztem a qth-mat. Nagyon jó volt a terjedés: 45 perc alatt 54 qso-t könyveltem el, köztük 3 S2S-t és 4 HA állomást. TNX! Még több SOTA állomást hallottam, köztük Laciékat (HA5MA, HA5LV, HA5MO) is, de sajnos velük nem sikerült az összeköttetés. 2 m-en csak HA6OY/m volt mikrofon közelben, hi.
A hegyrõl lefelé D-DNY-i irányba indultam el. A víztározót nyugatról terveztem megkerülni. Jó kis gyaloglás után - majdnem végig erdészeti úton - eljutottam Upponyba. (A háttérben a domboldalban pincesor található.)
Csendes, rendezett település, kijelölt parkolási lehetõséggel. Hétvégeken igen intenzív turista-forgalommal.
A faluból így nézett ki a Víz-köz-tetõ. A szoros irányából járhatatlan. (Hacsaknem a SOTA-s egyúttal hegymászó is.) A szoros bejáratánál lévõ térkép alapján a hegy teljes területe beletartozik a Lázbérci Tájvédelmi Körzetbe (HAFF-028).
A szoros bejáratától balra fenn, van egy kopasz hegy, tetején egy 7 m magas kereszttel. Oda felmenve belátható az egész Lázbérci víztározó. De nem ez a SOTA-csúcs, az ezzel szemben van.
A szoros bejárata elõtt jobbra pár száz métert elmenve a hegyalján, a házak között nyílik egy kis gyalogos ösvény felfelé a hegyre, turista jelzéssel ellátva. (Ha jól rémlik kék háromszög.) A hegy egyik kisebb csúcsára, szélére felérve gyönyörû kilátás nyílik a völgybe, illetve a víztározóra. De ez nem a SOTA-csúcs!
Továbbmenve (enyhén felfelé) a gerincen jócskán arrébb, talán van egy km-re is, amíg a csúcsot elértem. A csúcskõ majdnem teljesen el van fedve kivágott faágakkal. (GPS-szel egyértelmûen beazonosítható.) Itt viszont kilátás nincs. Szerencsére az erdõ sem túl sûrû. Település után keserves kínok között 45 perc alatt 40 m-en elkönyveltem 22 qso-t. Az aksim is kimerült, a végén mW-okkal rádióztam, hi. (1 S2S, no HA, no 2 m.)
Az aktiválás után folytattam keleti irányú utamat lefelé a hegyrõl. (ennek jóval enyhébb a meredeksége, mint a felfelé vezetõ ösvénynek.) Több helyen látszott a valamikori sárga-fekete tanösvény jelzése.
Tábla csak lent a Lipóc-völgyi pihenõben. (Közvetlen a víztározó mellett.)
Kilátás nyugatra.
A víztározó keleti vége. Itt a "tóparton" elgyalogoltam Dédestapolcsányig, ahonnan általában óránként megy busz Kazincbarcikára.

Sokat gyalogoltam, de a Víz-köz-tetõ és a Lázbérci víztározó környéke megérte a fáradságot. (Nem igazán értettem, hogy miért nem fedezték még fel ezt a területet a gyalográdiósok?) Családosoknak ideális kirándulóhely. A gyerekek (édesanyjukkal) el tudnak menni a szorosban a víztározó mellett, míg a megrögzött gyalográdiós megmászhatja a Víz-köz-tetõt. A csúcsról a félig-meddig sárga-feketével jelölt "tanösvényen" lemenve pedig a család ismét összefuthat a Lipóc-völgyi pihenõben.