Pilis keleti csúcsai

KM-011 - Szent László-hegy (Pilis, 590 m ASL); QRA: JN97MR16, 2 pont, HAFF-004
  KM-010 - Urak asztala (Pilis, 594 m ASL); QRA: JN97MS00, 2 pont, HAFF-004
  KM-015 - Nyerges-hegy (Pilis, 558 m ASL); QRA: JN97MR62, 2 pont, HAFF-004

Egy gyorsan jött ötlettõl vezérelve ismét egy szép Gyalográdiós túrát szerveztünk. Összesen 5 csúcsot ütemeztünk be (KM-011, KM-010, Vörös kõ, KM-017, KM-015) erre az egész napos túrára.

Vasárnap reggel busszal elmentünk Szentendrére, majd onnan „Pilisszentlászló hegytetõ” megállóig. Onnan indult a vasárnapi gyalogtúra.
Az elsõ képek egyike: az erdészeti aszfaltút sorompóval. Kerékpározás engedélyezett maximum 30 km/h-s sebességgel.
És már az út mentén láttunk sátorozókat. Népszerû a Pilis.
Sajnos elõzõ nap esett az esõ, nem egy helyen hasonló dagonyán kellett keresztülvágnunk. Itt még féltettük a túracipõnket, késõbb már lazán átgázoltunk rajtuk.
Felértünk a KM-011 csúcsra, ami a Szent László-hegy nevet viseli. Semmi extra nincs fennt. Fás, nyugis.
Egy érdekes bogarat sikerült lencsevégre kapnom. A barna avarhoz teljesen alkalmazkodott, azonban a hátizsákomhoz igencsak ragaszkodott. Kétszer is megkörnyékezte a hegy aktiválása közben.
Utunk egy bokrokkal szegélyezett kellemes ösvényen vitt tovább.
Ahonnan a szemközti hegy szép látványa tárult elénk.
Aztán továbbmenve az aszfaltúton egy elhagyatott katonai objektumhoz értünk.
Tiszta Pilis-tetõ érzés fogott el. Ismét rakétasilók mindenhol. Pedig ez az Urak Asztala (KM-010).
Fel is másztunk a legmagasabb tetejére (az elõbbi fotón látható), aztán összeállítottuk a berendezést.
Utunk során újabb sátorozókra bukkantunk. Továbbá meglehetõsen sok kerékpárossal is találkoztunk.
Tetszetõs erdei táblák igazítottak útba nagyobb elágazásoknál.
Vörös kõ: réges régen egy igen komoly menedékházat építettek ide. Sajnos azóta nincs karbantartva, így az idõ vasfoga mély nyomokat hagy benne.
Állítólag valamikor itt egy ruszki pilóta lezuhant a vadászgépével. Ennek volt ez emlékmûve. Mára teljesen szétverték a táblát rajta, a bazaltoszlop azonban megmaradt.
A Duna és Alföld felé gyönyörû a kilátás.
Naszály (KM-006) irányába is. A Csóványos (KM-001) is látható innen.
Összességében Vörös kõ szirtjét a kilátás miatt minden errefelé túrázónak nagyon tudom ajánlani. Rádiós szempontból is kitûnõ QSO-kat lehet innen létesíteni. Sajnos azonban nem ér pontot, de a fentiek miatt mégis érdemes ide is kijönni.
A túránk eddig elég sima volt. Végig kényelmes túristaút, stb. A Bersegre (KM-017) felfelé egy elhagyatott kocsiúton mentünk fel. Sajnos szúrós indákkal volt teli, volt amit csak a meredek hegyoldalon tudtunk kikerülni.
Közben megláttuk az újabb célpontot: a Nyerges-hegy (KM-015)
A Berseg teteje csalános, kilátás nincs. Egyszóval ez nem volt szimpatikus.
Sajnos itt az esõ is utolért minket, ezáltal lefelé a magas gaz miatt combig átáztunk.
Felfelé a Nyerges-hegyre (KM-015). Csináltam egy távoli fotót a Bersegrõl.
Felértünk a csúcsra. A csúcskõ elég megviselt állapotban van.
A kilátás a megnõtt fák miatt elég korlátozott, de azért egy pici van.

Sajnos egy kicsit megcsúsztunk estére, ezért nem az eredeti (pirossal jelölt) úton mentünk le a Szigetmonostori rév felé, hanem Szentendre HÉV végállomása felé vettük az irányt. Szentendrén az aszfalton elég sokat gyalogoltunk - ami kicsit egyhangú volt. A Berseg és a Nyerges-hegy a végén kicsit erõsebb emelkedõ árán érhetõ el. A többi csúcs azonban elég könnyen aktiválható, így kellemes hétvégi kirándulásnak ajánlható. Ekkor vagy a szaggatott piros mentén, vagy Leányfalu irányába lemenve érdemes befejezni a túrát.