Rohanás a Csák-hegyre

Bodnár Lajos, HA5AZC - 2010-10-02
Ajánlott turistatérkép: 5. Börzsöny térképe

A túrában résztvevő rádióamatőrök: HA5AZC


Érintett SOTA csúcsok:
  KM-033 - Csák-hegy (Márianosztra, 378 m ASL); QRA: JN97KU35, 1 pont


Már vagy két éve húzódott az a tervem, hogy gõzmozdonyos vontatással, nosztalgia kocsikkal kellene egyszer a Dunakanyarba menni. Mivel az idén ez a nap volt az utolsó "gõzösös" nap, kicsit összesûrítettem a dolgaimat és így ez a nap szabad lett.


A nem túl jó idõ ellenére majdnem "telt házzal" indultunk a Nyugatiból. A végállomásra, Szobra már csak az utasok kb. harmada-negyede maradt. Ilyen igazi fapados vagonban, amely több mint 100 éves volt, még nem utaztam. Középen még a fékezõ embernek az állása, jobban modnva ülõhelye is megvolt.
Még jó hogy csak fõszezonban és havonta egyszer megy a gõzös errefelé, mert a levegõt, a településeket rendesen beterítette füsttel.
A végállomáson átszálltam a márianosztrai keskeny nyomközû vasútra.
A település határából így látszott a Csák-hegy. Egy helyi ember útbaigazítása alapján vágtam neki a hegynek: majdnem toronyiránt. Szerinte negyed óra alatt fel lehet jutni. Nekem azért 45 perc kellett a maradék 120-130 m-es szintkülönbség leküzdéséhez. Az út egyes szakaszait kõfal, szakadék, illetve szedersor nehezítette. Ez utóbbi viszont segített a folyadékpótlásban, ugyanis jól belakmároztam az érett szederbõl. (Sajna nem volt olyan édes, mint a Bakonyban, hi.)
A hegy egyik - ÉNY-i (?) - részén még mûködik a kõbánya. (Ld. az elõzõ kép jobb szélét. Rendesen "fogy" a hegy.)
A hegy tetején bár voltak fák, cserjék, de majdhogynem körkörös a kilátás. Kár, hogy nem volt jobb idõ, így alig lehet kivenni a Duna "S" kanyarulatát.
Onnan lentrõl, Márianosztráról indultam. (A Pálos templom és a fegyintézet kiválóan látszik. A kisvasút nem, az még egy kicsit tovább balra van, a hegytõl takarásban.)
A hegygerincen végigmentem, de csúcskövet nem találtam. A legmagasabb pontra települtem. Mivel az idõm eléggé korlátozva volt - a vonat indult visszafelé - így nem is nagyon bántam, hogy 20 perc forgalmazás után már nem jöttek a CQ-ra 40 m-en. Indulás elõtt még felhajtottam az OK1DDQ/P-t, hogy legyen egy S2S ök. is. Összesen 36 qso jött össze, közte három HA hívójel, (TNX!)


Visszafelé megtaláltam Feri, HA7UL által bejárt (leírt) ösvényt és utat. Kicsit hosszabb volt ugyan arra, de sokkal kényelmesebb mint toronyiránt. A vonat érkezés és indulás között összesen 140 percem volt a hegy megmászásához és a gyalográdiózáshoz. Koppra, de belefért.


Utolsó módosítás: 2010-10-02 23:15

(30 megtekintés)